zaterdag 3 februari 2018

Wiep van Bunge geeft op Spinoza's sterfdag een lezing over "Spinoza en de relevantie van zijn denken voor vandaag de dag"


Goed nieuws voor wie Van Bunge nog eens over Spinoza wil horen spreken: op naar Den Haag.  De Stichting Nacht van de Filosofie van “Filosofie in Den Haag” laat weten:
Op woensdagavond 21 februari 2018 organiseert de stichting Nacht van de Filosofie Den Haag samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam een filosofische ontmoeting met Spinoza. Hij is dan precies 341 jaar dood. Spinoza wordt doorgaans beschouwd als een ‘moeilijke ‘ filosoof maar vanavond laten we zien dat zijn ideeën nog altijd verrassend actueel zijn.

Hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam Wiep van Bunge (1960) geeft deze avond een lezing over Spinoza en de relevantie van zijn denken vandaag de dag. Van Bunge is één van de meest prominente Spinozakenners van dit moment. Hij weet als geen ander de ideeën van Spinoza voor een breed publiek toegankelijk te maken.
Méér informatie en tickets: website Filosofie in De Haag.
 

"Spinoza à Paris 8" blijft maar gaan...

... nog maar eens het affiche van het lopende programma. Volgende week over: "What are Modes for Spinoza?"

De vertaling van Frédéric Lenoir's "Le Miracle Spinoza" zal het eerste boek over Spinoza worden bij uitgeverij Ten Have



Het staat nog niet vermeld in de Voorjaarsaanbieding 2018 van uitgeverij Ten Have [cf. brochure], maar deze uitgeverij bracht tot nu toe alle werken van Frédéric Lenoir in het Nederlands uit en zal dus ook wel komen met de vertaling van Le Miracle Spinoza dat in november 2017 in Frankrijk uitkwam en daar nu al maanden bovenaan de bestsellerslijst staat.


vrijdag 2 februari 2018

Volgende week verschijnt een nieuwe Damasio

zijn zoveelste boek…

Antonio Damasio, The Strange Order of Things: Life, Feeling, and the Making of Cultures. Pantheon (February 6, 2018) - 336 pages [cf. Amazon]

John Banville heeft vandaag in The Guardian een review: “The Strange Order of Things by Antonio Damasio review – why feelings are the unstoppable force.”
Leadtext: “What the body feels is every bit as significant as what the mind thinks, a neuroscientist argues. Turn to emotions to explain human consciousness and cultures.”
Daarin ook deze passage:
‘Also called to the table is Spinoza – on whom Damasio has written at length – and his emphasis on conatus, the essential force by which all things strive to persevere, and which had for Spinoza the same significance that homeostasis has for Damasio.”
Als je via Amazon eens bekijkt hoeveel Damasio over Spinoza zegt, dan komt zijn naam slechts enkele keren voor en de meeste daarvan zijn verwijzingen naar zijn titel: Looking for Spinoza. [Waarvan hier overigens een PDF].
Misschien is de titel een zekere omgekeerde allusie op Spinoza?

Foto van Antonio Damasio van hier

Aanvulling 17 nov. 2018
Books.google

donderdag 1 februari 2018

Het Turkse Socialistische Culturele Maandblad Birikim # 339 van juli 2017 was een Spinoza special


[Het bevat ook Arnon Grunberg's verhaal over Israël: ‘Is dit mijn schande?’
"Bu utanç benim mi?"]

Preface van H. Joachim, A Study of the Ethics of Spinoza (1901)



Sinds vanmiddag ben ik (eindelijk) de gelukkige bezitter van een origineel exemplaar van het boek van Harold H. Joachim, A Study of the Ethics of Spinoza (Ethica Ordine Geometrico Demonstrata). Clarendon Press, 1901. Het gaat om een afgestoten bibliotheekexemplaar dat er nog zeer fraai uitziet: het is door de Cumberland County Library weggedaan, nadat het zo te zien weinig of misschien wel nooit is uitgeleend. Ze hebben het aldaar nu in ieder geval niet meer in de catalogus [cf.]. Via het onvolprezen Antiquariaat Spinoza Amsterdam heb ik het nu voor €26,50 in mijn bezit. Zo’n origineel boek uit 1901 is toch leuker om in je handen te nemen dan en moderne reprint.
Ik ben benieuwd hoeveel ik erin ga lezen. Ik weet dat Joachim’s boek een idealistische lezing van de Ethica brengt, maar ben benieuwd hoe storend dat is.

Aan het eind ook een foto van de titelpagina. Ik verbaas me altijd weer hoe bibliothecarissen het klaarspelen om hun stempel precies door tekst heen te zetten, terwijl er genoeg ruimte was om dat stempel elders te plaatsen. Als het per se zo moet, denk ik dat ik ongeschikt zou zijn als bibliothecaris

Het is voor de praktijk van het leven beter, ja noodzakelijk, de dingen als mogelijk te beschouwen." (TTP H.4)


Victor Onrust, die wel vaker op een blog reageerde, zond mij per e-mail enige vragen, die ik ’t liefst in een blog beantwoord. De eerste en moeilijkste vraag schuif ik nog even vooruit, de tweede beantwoord ik hier. En dat doe ik door een tekst van een vroeger blog, waarin ik de kwestie behandelde, hier te herhalen.
De vraag van Victor Onrust luidt:
Een tweede punt wat mij al langer bezighoudt in relatie tot Spinoza is zijn ontkenning van het bestaan van een vrije wil. Het is mij nog niet duidelijk of Spinoza tot de deterministen of de compatibilisten gerekend moet worden. Voor mij (Dennett volgend) heeft een "wilsbesluit" te maken met per definitie onvolledige informatie over het toekomstig verloop der dingen, ook al is dat gedetermineerd. Als een mens wilsbekwaam wordt geacht dan "kan hij anders handelen dan hij gedaan heeft". In absolute zin, d.w.z. als zich onttrekkend aan de gedetermineerde afloop van de wereld bestaat er geen vrije wil. Maar voor de mens met slechts zeer beperkte kennis van die afloop wel degelijk. In het geval dat ook het standpunt van Spinoza vraag ik me af of "ontkenning van de vrije wil" niet onnodige verwarring oplevert.
Dat is precies een kwestie die Spinoza behandelt, waarbij hij kennelijk een onderscheid maakt tussen een theoretische en praktische benadering van de kwestie,
Ik herhaal hier het blog van 10-01-2012: In de praktijk doen alsof we vrij handelen: