donderdag 4 oktober 2018

Het Libertarian Institute was flink bezig met verspreiden van gedachtegoed van #Spinoza



Nadat Sheldon Richman, executive editor of The Libertarian Institute, op 28 sept 2018 zijn artikel gepubliceerd had “Spinoza – A Man for Our Troubled Times” [cf. blog en cf. The Libertarian Institute] werd hij op 1 oktober 2018 daarover geïnterviewd door Scott Horton, managing director of The Libertarian Institute, die een gastprogramma heeft op Antiwar Radio for Pacifica, getiteld de Scott Horton Show. [Cf.]
Kortom, het Libertarian Institute was de voorbije dagen flink bezig met het aan de man brengen van het gedachtegoed van Spinoza.

woensdag 3 oktober 2018

Harald Schole’s kunstwerk ‘Spinoza meets Buddha’ - #Spinoza


Het was best nog wel wat werk om alle informatie voor dit blog te achterhalen. Aanvankelijk bleef Spinoza meets Buddha de titel van een boek, maar ik begreep dat het de titel van een kunstwerk was en bleef doorzoeken tot ik er  uiteindelijk toch afbeeldingen van vond.
Achtergrond
In 2006 en 2011 hadden er in Bodh Gaya, hét bedevaartsoord voor boeddhisten daar Gautama Buddha onder de bodhi-boom in Bodhgaya verlichting had gevonden, al kunstmanifestaties plaats gevonden  onder te titel "Buddha Enlightened, Art & World peace". De ambitie voor 2017 was te komen tot een blijvend Peace park in Bodh Gaya met hedendaagse associatieve en contemplatieve kunstwerken. Daarvoor was het Maya Sarovar park gereserveerd. Dat ligt op ± 500 meter van de belangrijkste Boeddhistische tempel de Mahadodhi Temple - Unesco Wereld Erfgoed, beschermd gebied dus! De organiserende kunstenaars, de Indiase Sanjeev Sinha en de Nederlandse Dianne Hagen vroegen Edith Rijnja als curator. [Informatie uit deze PDF, waarin ook over de problemen wordt verteld waar men tegenaan liep – en waarin de gerealiseerde kunstwerken worden getoond].
Er werd over het project een boek samengesteld onder dezelfde titel: Buddha Enlightened, Art & World Peace 2017 [Cf. Facebook]
Begin 2017 gingen de kunstenaars van start. Curator Edith Rijnja (cf. LinkedIn) had – uiteraard - ook haar partner Harald Schole gevraagd als één van de 11 internationale (en ruim 20 Indiase) kunstenaars, die een werk mochten maken in Bodh Gaya voor het kunstenaarsinitiatief Hold…on, Buddha Enlightment, Art & World Peace. Een deel van zijn ervaringen heeft Schole in zijn boek Spinoza meets Buddha vastgelegd. [Cf. en zie onder]

Harald Schole over zijn project Spinoza meets Buddha:
“Ik zie overeenkomsten in hoe in het oosten en westen over emoties gedacht wordt en hoe die het dagelijks handelen van de mens beïnvloeden. De Hollandse filosoof heeft in zijn boek Ethica 48 verschillende gemoedstoestanden beschreven. In veel oosterse religies is het getal 108 heilig. Het wordt onder andere gekoppeld aan de emoties van de mens. In India onderscheidt men zes zintuigen (zicht, geluid, geur, smaak, aanraking, gedachte) x drie aspecten van tijd (verleden, heden, toekomst) x twee condities (puur of onrein) x drie standpunten (positief, negatief, onverschillig) = 108. Op balletjes heb ik in het Hindi de zintuigen weergegeven. De balletjes liggen op een rijdend blad van de bodhiboom. De boom waaronder Boeddha de verlichting vond.” [Harald Schole op BK-Informatie] 

Harald Schole
Title: ‘Spinoza meets Buddha’
Dimensions: 990 x 9 x 95 cm
Material: iron
 

Harald Schole Working on Spinoza meets Buddha, permanent outdoor installation for a site-specific art project in Bodh Gaya, Bihar: Hold...on, Buddha Enlightened art & world peace. [Cf. Facebook en tekst op Facebook]

Zoals al gezegd stelde de kunstenaar ook een boek samen:
Harald Schole, Spinoza meets Buddha. artistic explorations in India; artistieke verkenningen in India. Handgemaakte cover; vormgeving Frank Beekers, inleiding Edith Rijnja, kunsthistoricus en partner; vertaald door Joost den Haan. Amsterdam: De Twee Hanen (Kimswerd). Harald Schole visual arts &., 2017 - 80 pagina’s. [cf. HaraldSchole & Arti.nl]

 

dinsdag 2 oktober 2018

Zondag 25 november Spinozadag 2018 – Vreemdeling



Rondom de geboortedag van Spinoza organiseert de Amsterdamse Spinoza Kring in samenwerking met Paradiso sinds 2008 een lezingen- en discussiemiddag ter ere van deze wereldberoemde filosoof. Tijdens de Spinozadag 2018 bespreken we het conflict tussen vreemdelingschap en integratie, een thema waar Spinoza zich als vluchteling ook mee bezig heeft gehouden. In het Theologisch-politiek Traktaat legt hij ook uit hoe Nederland toen succesvol met vreemdelingen omging en zo de basis voor zijn Gouden Eeuw legde. Inmiddels heeft nu weer ongeveer de helft van de Amsterdamse bevolking een ‘migratie-achtergrond’.
Laten Spinoza’s ervaring en analyses zich vertalen naar de huidige tijd?

Sprekers: prof. dr. Irene Zwiep (hoogleraar Hebreeuwse, Aramese en Syrische talen en culturen aan de Universiteit van Amsterdam), dr. Pooyan Tamimi Arab (universitair docent religiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht) en Luc Panhuysen (historicus en journalist). De Spinozadag 2018 wordt geopend door Femke Halsema, burgemeester van Amsterdam.

 

De Cogitata metaphysica van #Spinoza [vervolg]


 Dit is behalve een vervolg op 't recente blog over Julius Lewkowitz [cf. vorig blog], ook een vervolg op 't blog van 03-03-2012 "Cogitata Metaphysica." Hier wil ik vooral iets zeggen over Theo Verbeek die in zijn hoofdstuk “«Zijn» en « Niet-Zijn» in Spinoza’s Cogitata Metaphysica,” [in: Gunther Coppens (red.), Spinoza en de scholastiek. Acco, leuven/Leusden, 2003] duidelijk blijk ervan  geeft de dissertatie van Julius Lewkowitz  niet te hebben gelezen, terwijl dat die hem zeer van nut had kunnen zijn. Hij zou zijn hoofdstuk niet hebben beëindigd zoals hij deed:

"Van alle teksten van Spinoza is Cogitata metaphysica de meest raadselachtige en de minst bestudeerde. Vaak gezien als een typisch 'scholastiek' werk draagt het het odium mee dat het niet 'echt spinozistisch' zou zijn, een oordeel dat de meesten alleen daarom al makkelijk valt omdat zij menen dat alles wat erin staat, even goed of zelfs beter te vinden is in de Ethica. Dat beide interpretaties — 'scholastiek' en `niet spinozistisch' — berusten op vooroordelen die niet alleen onhoudbaar zijn, maar bovendien de interpretatie van Spinoza's filosofie in het algemeen belasten, hoop ik in het bovenstaande te hebben aangetoond. Er is geen sprake van dat Spinoza zich bezighoudt met een typisch scholastieke problematiek integendeel zijn de belangrijkste thema's van zijn filosofie hier volop aanwezig.

maandag 1 oktober 2018

XV° Coloquio Internacional Spinoza: El spinozismo como forma de vida.

XV° Coloquio Internacional Spinoza: El spinozismo como forma de vida.
[Spinozisme als een manier van leven.]
Del 3 al 7 de diciembre de 2018. Weer in Córdoba.

Simon O'Sullivan herkende zich in #Spinoza’s zoeken naar iets eeuwigs in dit leven


Ter overweging een citaat uit ongeveer het einde van
Chapter 11: The Finite-Infinite Relation - A Conversation with Simon O'Sullivan
In: Anthony Morgan (Ed.), The Kantian Catastrophe? Conversations on Finitude and the Limits of Philosophy. BiggBooks, 2017.
Zie over wie Simon O'Sullivan is p. 209 books.google. Hier dat citaat op p. 220: 

 
Interessant om even wat in dit boek te grasduinen. Of zie
3: Kant's Legacy A Conversation with Stella Sandford [researchgate]

Julius Lewkowitz (1876 - 1943) zijn schitterende dissertatie over de Cogitata metaphysica van #Spinoza krijgt hier een nieuw PDF

Dit blog is een vervolg op het blog van 07-05-2015 “Julius Lewkowitz (1876 - 1943) promoveerde op Spinoza's Cogitata metaphysica.” Zijn dissertatie luidde:

 
Julius Lewkowitz, Spinoza's Cogitata metaphysica und ihr Verhältnis zu Descartes und zur Scholastik. Breslau, T. Schatzky, 1902 - 79 pagina’s.
In dat blog moest ik tot mijn spijt melden dat zijn dissertatie niet op internet te vinden was. Maar wellicht had ik niet goed genoeg gezocht, want archive.org meldt in 2013 fotokopieën die gemaakt werden door de bibliotheek van de Columbia University, te hebben gescand [cf. ook PDF]. Ook op Hathitrust.org zijn deze fotokopieën in te zien of is een PDF te downloaden.
Ik heb mij de voorbije dagen diepgaand met deze dissertatie bezig gehouden. In het blog van 28 september 2018 “Bastiaan Wielenga (1873 - 1949) promoveerde op de Cogitata Metaphysica van #Spinoza en werd dominee,” schreef ik al: Ik heb uit de inhoud van de dissertatie van Lewkowitz sterk de indruk dat die juist ontstaan is om – o.a. - kritiek op de dissertatie van Wiebenga te uiten en dat het Jakob Freudenthal, professor in Breslau, was die zijn student Julius Lewkowitz op dat spoor zette. Dat laatste is te begrijpen uit de “Vita” aan het eind van het proefschrift.
De opzet van zijn studie is aan te tonen dat Spinoza, vanuit het Cartesianisme kwesties uit de Scholastiek behandelt en er kritiek op geeft, hetgeen Descartes had nagelaten. Ik geef hier Lewkowitz’s laatste, concluderende hoofdstukje: