Frontspice van John Caird, Spinoza (1888, in de 'Philosophical Classics' van Blackwood).
Hier nog eens gepubliceerd, daar Spinoza er zo fraai mee omlijst is. Zulke versierselen worden niet meer gemaakt.
Cf. blog over John Caird. De heruitgave is te bestellen bij Amazon.
Hieronder neem ik zijn niet onaardige "Introduction" over:
zaterdag 1 juli 2017
vrijdag 30 juni 2017
Nawoord uit het “Spinoza-Brevier” van Arthur Liebert
Willy Schuermans heeft in vier afleveringen op zijn weblog Spinoza
Kring Lier, een vertaling gebracht van het Nawoord dat Arthur Liebert aan zijn Spinoza-Brevier dat in 1912 in
Berlijn werd gepubliceerd , toevoegde (1). Arthur
Liebert was een neokantiaan met een warm hart voor Spinoza, schrijft Schuermans
In het blog dat ik 03-01-2013 over Arthur Liebert en zijn Spinoza
Brevier schreef had ik een link naar de tweede editie van 1918. Daarin en in de
derde editie van 1933 was geen sprake meer van een Nawoord (daarin werd alles
wat Liebert te zeggen had blijkbaar in de Inleiding gezegd).
Zijn Nawoord vond Schuermans (en ik met hem) “nog steeds het
lezen waard hoewel Lieberts Duitse tekst hier en daar zinnen bevat die je drie
maal moet lezen om je weg te vinden…. 'een ware volgeling van Kant maar geen
poëet' (naar Pushkin).
Ik vind het niettemin de moeite om dit vergeten Spinoza-nawoord opnieuw onder de aandacht te brengen van mijn lezers.” En ik van de mijne... Daarom neem ik het hier onder als één tekst over. Zie hier de links naar Schuermans blogs: 1, 2, 3, 4.
Ik vind het niettemin de moeite om dit vergeten Spinoza-nawoord opnieuw onder de aandacht te brengen van mijn lezers.” En ik van de mijne... Daarom neem ik het hier onder als één tekst over. Zie hier de links naar Schuermans blogs: 1, 2, 3, 4.
donderdag 29 juni 2017
Over het recente artikel van Henk Keizer
Al jaren wist ik dat het volgende artikel van Henk Keizer eraan
zat te komen, ik had concepten gezien en daarover opmerkingen kunnen maken; het
Tijdschrift voor Filosofie had echter
erg lange tijd nodig om het eindelijk te plaatsen. Maar, zoals ik in het blog van 26 juni
meldde, nu is het er dan eindelijk: het artikel van
Henk Keizer, “Spinoza: Zijn essenties van particuliere
dingen eeuwig?” In: Tijdschrift voor Filosofie, Volume 79, # 1, 2017, p. 57 – 87.
Er is een bijzondere band tussen dit artikel en Spinoza.blogse.nl. In voetnoot is te lezen: “Dit artikel werd geschreven naar aanleiding van een discussie die in oktober-november 2014 plaatsvond op Spinoza.blogse.nl.”
Van hoelang geleden al
dateert die discussie! Veel huidige
bezoekers van dit blog zullen daar geen herinnering aan hebben. Ik herinner me
de discussies die ik met Henk Keizer had , discussies die tot hevige botsingen
aanleiding konden worden (waaraan ik geen goede herinneringen bewaar). Vele
passages in dit artikel doen aan reacties op mijn blogs herinneren. Ik had in
het vorige blog aangegeven dat ik nog eens op het artikel terug wilde komen. Ik
zal mij terughouden en in mijn bespreking van dit artikel proberen die vroegere
botsingen niet opnieuw op te roepen. Maar ik zal toch op een aantal m.i. kwestieuze
zaken moeten wijzen.
Spinoza.blogse.nl staat nu in definitieve vorm gearchiveerd
Per heden is het blog waarop ik bijna tien jaar nieuws en meningen over Spinoza, Spinozisme en Spinozana heb gebracht door Leon Kuunders gearchiveerd. Nu is dat gebeurd tot en met de laatste blogs en reacties. Het archief (ofwel de backup) is te vinden op blog.despinoza.nl/
Dit is nu in z'n definitieve vorm. Hieraan verandert niets neer. Op 1 juli, overmorgen dus, komt er definitief een einde aan Blogse.nl

[Spinoza-karikatuur via dit blog]
Dat mijn bovenstaande reconstructie (van de rechterzijde) goed geslaagd was, blijkt uit deze illustratie links die gegeven werd bij de mededeling van wie hij was: Ilustración de Juan Satiri para el cartel de convocatoria del 1er. Coloquio del Seminario Spinoza Mx, Facultad de Filosofía y Letras, UNAM (junio 2017). ..[cf.]
Dit is nu in z'n definitieve vorm. Hieraan verandert niets neer. Op 1 juli, overmorgen dus, komt er definitief een einde aan Blogse.nl
[Spinoza-karikatuur via dit blog]
Dat mijn bovenstaande reconstructie (van de rechterzijde) goed geslaagd was, blijkt uit deze illustratie links die gegeven werd bij de mededeling van wie hij was: Ilustración de Juan Satiri para el cartel de convocatoria del 1er. Coloquio del Seminario Spinoza Mx, Facultad de Filosofía y Letras, UNAM (junio 2017). ..[cf.]
dinsdag 27 juni 2017
Spinoza vergeleken met de Bhagavad-gita
In een reeks vragen en antwoorden wordt op de Temples in India in de rubriek "Dialectisch Spiritualisme, V Rationalisme" Spinoza's filosofie vergeleken met de Bhagavad-gita. Wel interessant om mee te maken hoe Spinoza zowel juist als onjuist gekend wordt in een dergelijke vergelijking.
maandag 26 juni 2017
Nieuw artikel van Henk Keizer in Tijdschrift voor Filosofie
Henk Keizer heeft er lang op moeten wachten, maar eindelijk is het eerste nummer van het Tijdschrift voor Filosofie van de jaargang 2017 verschenen of staat op het punt te verschijnen: de website van het tijdschrift meldt het nog niet, die van de uitgever, Peeters online Journals, toont het al wel:
pages 57 - 87: KEIZER, Henk, "Spinoza: Zijn essenties van particuliere dingen eeuwig?"
Hier neem ik de samenvatting over: Abstract : The important conclusion of this article is that essences of singular things are not eternal in the sense of being distinctive eternal modes, as is generally held by Spinoza scholars. Both the essence and the existence of singular things are eternal in the sense that they are comprehended in God’s eternal nature, that is to say, in the sense that they follow necessarily from that nature. The second conclusion is that the essence and the existence of things are inseparable. There are no essences of things when things do not exist. Another conclusion regards the meaning of ‘formal essence’. It is argued that the formal essence of a thing is the essence of a thing that formally follows from an attribute. It is not in any sense opposite to the actual essence of a thing. The formal essence is simply the actual essence of a thing that formally follows from an attribute.
Hieraan is duidelijk te zien dat Henk met dit artikel een zware knuppel in het hoenderhok van Spinoza scholars gooit. Binnenkort hoop ik nader op het artikel in te gaan
- nu gaat het me alleen even om dit nieuws.
Want 'nieuws' is het zeker: zo vaak verschijnt er niet een diepgravend artikel van een Nederlandse Spinozakenner over een aspect van Spinoza's filosofie.
Interessant is in voetnoot te lezen: "Dit artikel werd geschreven naar aanleiding van een discussie die in oktober-november 2014 plaatsvond op Spinoza.blogse.nl."
pages 57 - 87: KEIZER, Henk, "Spinoza: Zijn essenties van particuliere dingen eeuwig?"
Hier neem ik de samenvatting over: Abstract : The important conclusion of this article is that essences of singular things are not eternal in the sense of being distinctive eternal modes, as is generally held by Spinoza scholars. Both the essence and the existence of singular things are eternal in the sense that they are comprehended in God’s eternal nature, that is to say, in the sense that they follow necessarily from that nature. The second conclusion is that the essence and the existence of things are inseparable. There are no essences of things when things do not exist. Another conclusion regards the meaning of ‘formal essence’. It is argued that the formal essence of a thing is the essence of a thing that formally follows from an attribute. It is not in any sense opposite to the actual essence of a thing. The formal essence is simply the actual essence of a thing that formally follows from an attribute.
Hieraan is duidelijk te zien dat Henk met dit artikel een zware knuppel in het hoenderhok van Spinoza scholars gooit. Binnenkort hoop ik nader op het artikel in te gaan
- nu gaat het me alleen even om dit nieuws.
Want 'nieuws' is het zeker: zo vaak verschijnt er niet een diepgravend artikel van een Nederlandse Spinozakenner over een aspect van Spinoza's filosofie.
Interessant is in voetnoot te lezen: "Dit artikel werd geschreven naar aanleiding van een discussie die in oktober-november 2014 plaatsvond op Spinoza.blogse.nl."
donderdag 8 juni 2017
Opnieuw beginnen
Dit blog is de voortzetting van http://spinoza.blogse.nl/
de provider van Blogse stopt er plotseling mee - liet weten:
Deze Spinoza-blogger zag dit vier jaar geleden al aankomen en gaat nu dus verder bij dit al lang geleden voorbereide blog bij Blogspot.nl
Zie hierna hoe Spinoza.blogse.nl tóch bewaard en bereikbaar blijft:
de provider van Blogse stopt er plotseling mee - liet weten:
Beste bezoeker/gebruiker, Blogse.nl zal per 1 juli 2017 ophouden te bestaan. De grote hoeveelheden spam en de verantwoordelijkheden en tijd die het meebrengt om een platform als Blogse.nl te laten draaien kunnen niet meer worden opgebracht. Helaas, maar waar. Tot 1 juli 2017 heb je dus nog de tijd om je weblog over te zetten naar een andere provider
Deze Spinoza-blogger zag dit vier jaar geleden al aankomen en gaat nu dus verder bij dit al lang geleden voorbereide blog bij Blogspot.nl
Zie hierna hoe Spinoza.blogse.nl tóch bewaard en bereikbaar blijft:


