maandag 11 juni 2018

Spinoza-portretten in potlood van Pilar González-Gómez voor Revista Aleph No. 159 - #spinoza


Voor de Spinoza-special die in de 45e jaargang van Revista Aleph, Publicación literaria y de pensamiento, in 2011 verscheen onder redactie van Carlos-Enrique Ruiz, maakte Pilar González-Gómez twee potloodtekeningen van Spinoza. De ene verscheen op de cover, de andere in de “Sección de NOTAS” [cf.]. Ik heb ze hier in één bestand bijeengebracht.

Aleph No. 159. Octubre - Diciembre, 2011. Manizales, Caldas, Colombia. Edición monográfica sobre Baruch Spinoza. ¡45 años! de la Revista. Director: Carlos-Enrique Ruiz.

Het nummer is desgewenst per artikel te lezen op de website van Revista Aleph [cf. No. 159] of doorheen te bladeren op calameo.com
Van de kunstenares vind ik wel andere tekeningen, maar over haar verder geen informatie.

zondag 10 juni 2018

Antonio Banfi (1886 - 1957) zijn cursus over Spinoza werd na zijn dood als boek uitgegeven - #spinoza


Was een Italiaanse filosoof. “Although influenced by the Marburg Neo-Kantians and Edmund Husserl, whom he knew personally, Banfi moved away from Idealism and instead focused on Marxism, in particular, historical materialism. Banfi joined the Italian Communist Party in 1947. He was elected to the Italian senate in 1948 and again in 1953. Aldus de en.wikipedia; de it.wikipedia heeft uiteraard veel meer, maar ook die heeft niet de informatie dat postuum van hem verscheen:
Antonio Banfi, Spinoza e il suo tempo. Lezioni e scritti. A cura di Livio Sichirollo. Firenze: Vallecchi editore [Socrates: collana di filosofia, #6], 1969 - 332 pagina's

Op cover lezen we de tekst: "L'eroismo del pensiero spinoziano è la sua rinuncia al trascendente: ciò che è, è ciò che deve essere. Compito dell'uomo è cogliere serenamente il senso del reale e vivere secondo questo senso". ["De heldhaftigheid van het Spinoziaanse denken is het afstand doen van het transcendente: wat is, is wat het zou moeten zijn. De taak van de mens is om het realiteitsgevoel rustig te begrijpen en volgens deze betekenis te leven".]

Uit diverse artikelen die over Banfi en zijn filosofie verschenen, zoals “SUL PENSIERO DI ANTONIO BANFI” door Antonio Santucci, “IL PENSIERO DI ANTONIO BANFI” door B. L. PASQUETTO en “SULLA PEDAGOGIA DI ANTONIO BANFI” door Egle Becchi en “L'INSEGNAMENTO DI ANTONIO BANFI” door Luciano Anceschi, blijkt niets over enige speciale interesse van hem in of beïnvloed zijn door Spinoza.
In het artikel “ANTONIO BANFI LA CULTURE ITALIENNE ET L'EUROPE” door Livio SICHIROLLO, blijkt op p. 217 dat hij aan de universiteit in de periode 1933-1935 colleges gaf over Nietzsche en Spinoza. En vervolgens in voetnoot 10: “Les deux cours les plus célèbres ont été publiés posthumes  Spinoza e il suo tempo, Florence, Vallecchi, 1969 et Introduzione a Nietzsche, Milan, ISEDI.”
Het boek is dus na zijn overlijden, uit collegeaantekeningen geredigeerd door Livio Sichirollo, als dit boek uitgegeven. In het boek van Filippo Mignini, Introduzione a Spinoza [Editore Laterza & Figli Spa, 2006 - 292 pagina's – books.google], waarin hij kort het Italiaanse Spinozisme behandelt, vermeldt hij alleen maar de schrijver en titel van het boek – er is blijkbaar niet iets bijzonders over te vertellen. Waarvan akte.
 

Euphorbia spinosa - tegenwoordig ook wel Euphorbia spinoza genoemd. #spinoza


De gok van Spinoza komt meer overeen met die van Balling dan met die van Pascal - #Spinoza


Op 20 januari 2012 had ik het blog “De gok van Pascal en de gok van Balling”
Huub Mous kwam op 13 maart 2012 met zijn blog “De gok van Spinoza en Pascal,” waarin hij Spinoza's keuzedilemma aan het begin van de TIE schetst als een soort 'Gok van Spinoza'.
Eergisteren, 8 juni 2018, bracht Eric Schliesser zijn blog "Spinoza and the Origin of Utilitarianism."
Aanleiding ervan was, zoals hij schrijft, de lezing die Beth Lord op 7 juni bij de London Spinoza Circle gaf, getiteld "Spinoza and the art of reasoning," die hij blijkbaar had bijgewoond. Zij besprak een bekende passage uit de opening van de TIE waaraan Schliesser in zijn blog een andere uitleg wilde geven dan zij deed. Het komt erop neer dat Spinoza met de oplossing van zijn keuzedilemma volgens Schliesser aan het begin van het utilitarisme zou hebben gestaan. Het gaat om een analyse van de tekst uit de TIE die uitloopt op [Schliesser citeert de vertaling van Elwes, ik die van Verbeek]:
In elk geval is het nu mijn doel om een dergelijke natuur te verwerven en om me ervoor in te zetten dat velen haar met mij verwerven – tot mijn geluk behoort namelijk ook dat ik mij ervoor inspan om velen hetzelfde te doen begrijpen als ik zodat hun begrip en hun begeert voortaan met mijn begrip in mijn begeerte  overeenkomen. En om dat mogelijk te maken is het noodzakelijk om van de natuur zo veel te begrijpen als nodig is om een betere natuur te verwerven. Vervolgens is het nodig om een zodanige samenleving te vormen als nodig is om zoveel mogelijk mensen in staat te stellen dat doel zonder moeite te bereiken. [TIE § 14, vert. Theo Verbeek]
Maar de overwegingen en het keuzedilemma waarvoor Spinoza zich geplaatst zag, leest men in de tekst die hieraan voorafgaat.
Schliesser verwijst in zijn blog ook naar het boek van Lewis Feuer die dezelfde passage bespreekt en behandelt hoe Spinoza in die tijd vooral met collegiantenvrienden als Balling omging. [Lewis S. Feuer, Spinoza and the Rise of Liberalism. Boston: Beacon Press, 1958; London: Mayflower Publ., 1960 & 1966; New York: Greenwood, 1983; New Brunswick, NJ: Transaction Publishers, 1987; Routledge, 2017 - books.google]

Alexander Douglas over hoe Spinoza over economie dacht - #spinoza


De website Conatus News is a progressive news source dedicated to a perspective built primarily on reason, secularism, and a dedication to universal human rights. Hoofdredacteur is Lucas Lynch.
Scott Douglas Jacobsen heeft op Conatus News een reeks interviews met – de ons op dit blog bekende - Dr. Alexander Douglas die gespecialiseerd is in de geschiedenis van de filosofie [i.h.b. Spinoza] én in de filosofie van de economie. Pas gisteren, in de 6e sessie "Q&A on the Philosophy of Economics with Dr. Alexander Douglas" kwam uitgebreid Spinoza's denken over economie aan de orde. Zie aldaar. Ik neem een eerste stukje over:
 


Douglas: Spinoza was the most philosophically radical thinker of the Early Modern period, at least in Western Europe. He challenged the theological prejudices of his day while retaining the grand and sweeping cast of mind of a religious thinker. He believed in the power of pure reason with a conviction seldom found elsewhere in Europe, outside of the period of ‘Idealist’ philosophy.

His work informs my views on everything, including on the philosophy of economics. One thing I’ve been interested in lately is the treatment of time inconsistency in economic models. A time-inconsistent policy is, roughly, one that determines what it is best to do now versus what it is best to do in the future. The inconsistency arises from what was previously ‘the future’ eventually becoming ‘now’, in which case the same policy delivers a different result inconsistent with the first. Spinoza was one of the first philosophers, to my knowledge, to consider time-inconsistency. The last few propositions of Part Four of his masterpiece, Ethics Demonstrated in Geometrical Order, discuss how a crucial component of rationality is the avoidance of time-inconsistency.

Spinoza also deals with the social aspects of human desire, in a way that I find more insightful than the standard liberal tradition. Spinoza notices how insecure we often are in our desires: we’re really very unsure about what we want. One effect of this is that we both model our desires on those we seem to observe in others and aim at being emulated in our desires. Having others around us wanting certain things confirms our belief that we really want those things. This plays havoc with the transactions that economists treat as basic and standard. Exchange, for example, is profoundly complicated by the tendency of desires to converge on certain goods rather than being spread stably across diverse goods.

This is, I believe, part of the explanation of why one of Spinoza’s chief influences, Hobbes did not believe that any stable allocation of goods could temper the tendency to rivalrous violence in the ‘state of nature’. This insight puzzled his contemporaries, but Spinoza’s psychological account fills in some crucial details. Here I take inspiration from the work of Paul Dumouchel and Jean-Pierre Dupuy, who have looked from this angle at Hobbes, Adam Smith, and other supposed founding figures in the liberal tradition.

Zie verder op Conatus News.

Spinoza-standbeeld Voorburg verplaatst #spinoza


De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft het park 't Loo aan de Spinozalaan in Voorburg opgeknapt. 't Spinoza standbeeld is daarbij verplaatst en 'kijkt' nu een andere kant op. Zo blijkt uit deze tweet met foto.


De Zwitser R. Abraham was opdrachtgever en beeldhouwer Rudolf Roth (1902-1985) vervaardigde dit beeld in 1964 van graniet uit Wallis. Abraham stelde het vervolgens in 1988 aan de Vereniging Het Spinozahuis ter beschikking, die het op haar beurt schonk aan de voormalige gemeente Voorburg, opdat ook deze gemeente via dit beeld de herinnering eraan levend zou houden dat Spinoza van 1663 tot eind 1669/begin 1670 bij schilder Daniel Tydemann aan de Kerkstraat heeft gewoond.

zaterdag 9 juni 2018

De ontdekking van Russisch-Keulse Olga Scheps – wat een pianiste!


Rik Wassenaar met wie ik vroeger regelmatig contact had over zaken Spinoza – en vooral Spinoza in Voorburg – betreffende, was ik uit het oog verloren – ik hoorde niets meer van hem. Toevallig stuitte ik vandaag op zijn twitterpagina en ik ging uiteraard eens kijken of hij recent nog wel eens iets over Spinoza had, maar ik vond niets.  Wel trof mij deze tweet
waarin hij een link gaf naar een Youtube-video waarin Olga Scheps de Wals opus 38 van Alexander Scriabin speelt. Schitterend – een openbaring: ik kende haar nog niet. Olga Scheps bracht de geluidsopname uit haar recital dat ze in 2012 gaf in de Kammermusiksaal der Berliner Philharmonie, op 4 dec. 2014 naar Youtube: alleen audio dus met slechts een foto. Zij brengt zelf veel van haar werk naar Youtube [zie deze pagina van haar] en daar ontdekte ik dat ze twee jaar later, op 27 jan. 2017, deze zelfde live-uitvoering compleet bracht, waarin je haar ziet spelen. Prachtig. Ik haal deze met dank aan Rik Wassenaar hier binnen.