zaterdag 23 november 2019

Het boekje bij de tentoonstelling over Adriaan Koerbagh is uit - #Spinoza


De tentoonstelling over Adriaan Koerbagh is vorige week in het Spinozamuseum geopend. Het boekje bij de tentoonstelling is inmiddels ook verschenen en is ook los van die tentoonstelling te kopen, bijvoorbeeld rechtstreeks bij de uitgever. Het is geschreven door de gezel-conservator van de presentatiecommissie van het Spinozamuseum [cf. en cf.]:

Hannah Laurens, De rede: bron van geluk voor iedereen. Inleiding tot de filosofie van Adriaan Koerbagh 1633-1669Uitgeverij Vantilt, november 2019 -  paperback | 12,5 x 20 cm, 136 pagina’s - € 14,50

Alsof er "heilige (transcendente) zaken" bestaan - #Spinoza kent ze niet

Op donderdag 21 november presenteerden bij Boekhandel Roelants in Nijmegen

Theo de Wit & Marin Terpstra, Waarom tolerantie niet de hoogste waarde kan zijn. Over de omgang met heilige zaken. Damon, 25-10-2019 - 304 / 336p. 29,90 euro.

Een voorpublicatie verscheen op Knack.be

Is Spinoza bij Marin Terpstra wel in goede handen? 

#Spinoza: Spinozalens 2020 toegekend aan Bruno Latour

Dagblad Trouw bracht gisteren dit bericht en leek het niet geheel begrepen te hebben. Maar de Stichting Internationale Spinozaprijs heeft stilzwijgend iets gewijzigd. Was het tot nog toe zo dat om de twee jaar de Spinozalens wordt uitgereikt (voor het laatst in 2018 aan Dominique Moïsi), terwijl in het jaar waarin er geen Spinozalens wordt uitgereikt, met een lesbrief aandacht werd gegeven aan een "dode denker". Nu staat sinds kort op de website: "Traditiegetrouw buigt een onafhankelijke jury zich over de toekenning van de Spinozalens aan een dode denker en een invloedrijke hedendaagse denker." Een enigszins verwarrend bericht dus. Deze week werd het persbericht verspreid (nog niet opgenomen op de eigen website, wel hier te lezen), waarin is te lezen dat de oorspronkelijke opzet (één Spinozalens - voor de nog levende denker) is gehandhaafd, alleen wordt de lesbrief (over de dode denker) niet in 2019, maar ook in 2020 uitgebracht  :

De Stichting Internationale Spinozaprijs maakte tijdens een bijeenkomst op 21 november 2019 in de ambtswoning van de burgemeester van Amsterdam de laureaten voor 2019-2020 bekend. Op 24 november 2020 zal de Franse filosoof en socioloog Bruno Latour (1949) de Spinozalens 2020 in ontvangst nemen. De Britse wiskundige Alan Turing (1912-1954) zal met een lesbrief worden geëerd.

Jonathan Israel voegt aan zijn trilogie over de Radicale Verlichting een vierde dikke pil toe, waarvan de cover laat zien dat #Spinoza weer centraal staat...


 … zoals trouwens ook al te zien is in books.google van het boek dat binnenkort verschijnt van
Jonathan I. Israel, The Enlightenment that Failed. Ideas, Revolution, and Democratic Defeat, 1748-1830. Oxford University Press, 28 November 2019 [volgens Amazon January 1, 2020] – 1088 pages – cf. books.google

Radical and conservative Enlightenment ideologies began to break apart as the desire for a fair society clashed with questions of religion and secularization. The Enlightenment that Failed shows how ideas promoting the interest of society as a whole came to be almost defeated by ideas buttressing the interests of the privileged few. [Cf. Athenaeum boekhandel]

The Enlightenment that Failed explores the growing rift between those Enlightenment trends and initiatives that appealed exclusively to elites and those aspiring to enlighten all of society by raising mankind's awareness, freedoms, and educational level generally. Jonathan I. Israel explains why the democratic and radical secularizing tendency of the Western Enlightenment, after gaining some notable successes during the revolutionary era (1775-1820) in numerous countries, especially in Europe, North America, and Spanish America, ultimately failed. He argues that a populist, Robespierriste tendency, sharply at odds with democratic values and freedom of expression, gained an ideological advantage in France, and that the negative reaction this generally provoked caused a more general anti-Enlightenment reaction, a surging anti-intellectualism combined with forms of religious revival that largely undermined the longings of the deprived, underprivileged, and disadvantaged, and ended by helping, albeit often unwittingly, conservative anti-Enlightenment ideologies to dominate the scene.

The Enlightenment that Failed relates both the American and the French revolutions to the Enlightenment in a markedly different fashion from how this is usually done, showing how both great revolutions were fundamentally split between bitterly opposed and utterly incompatible ideological tendencies. Radical Enlightenment, which had been an effective ideological challenge to the prevailing monarchical-aristocratic status quo, was weakened, then almost entirely derailed and displaced from the Western consciousness, in the 1830s and 1840s by the rise of Marxism and other forms of socialism.

The Guardian over Carlisle's uitgave van George Eliot's vertaling van #Spinoza

vrijdag 22 november 2019

Gesprek met Pierre Macherey: Jedes Jahrhundert hat seinen eigenen #Spinoza

In vervolg op het vorige blog waarin ik meld dat vandaag verschijnt van
Pierre Macherey, Sagesse ou ignorance? La question de Spinoza
breng ik in dit blog een informatief interview met Pierre Macherey dat in 2011 verscheen in een special over Spinoza in het Zeitschrift für Ideengeschichte.

Vandaag komt uit: Sagesse ou ignorance? La question de #Spinoza



Pierre Macherey, Sagesse ou ignorance? La question de Spinoza. Paris: Libraire Eyroles, 22-11-2019 - 300 pages

Naar aanleiding hiervan breng ik in
het volgende blog het Gesprek met Pierre Macherey: Jedes Jahrhundert hat seinen eigenen Spinoza