Dr. Frank Mertens tijdens de VHS Zomercursus te Barchem op dinsdag 28 juli 2009
over "Wetenschappelijke kwesties in de correspondentie van Spinoza."
Dr.
Frank Mertens [LinkedIn] is vooral bekend vanwege zijn publicaties over
Franciscus van den Enden (1602 -1674), de leermeester Latijn van Spinoza, en
van de website,
waarin hij de resultaten ervan publiek maakt.
Hij
was eerder verbonden aan de universiteit van Gent, maar is inmiddels
zelfstandig onderzoeker, zoals ook blijkt uit zijn pagina bij academia.edu
Graag
geef ik hier door wat hij me van de week liet weten n.a.v. het blog van 1 maart 2018, “Een andere visie op het secularisme
van Spinoza en zijn kring dan die van Jonathan Israel,” n.l. dat bij hem een
vergelijkbare visie te vinden is als die van Henri Krop (en Wiep van Bunge) die
ik daar weergaf. Hij verwees naar zijn artikelen
• “Van den Enden and Religion.” In: S. Lavaert & W.
Schröder (Eds.), The Dutch Legacy: Radical Thinkers of the 17th Century and the
Enlightenment, Brill, 2016, pp. 62-89
• “Radicale Verlichting en Reformatie: de kring rond
Spinoza en Van den Enden.” In: Danny Praet (Red.), Protestantisme. Aspecten van
de Reformatie tussen Humanisme en Verlichting. Centrum voor de Studie van
Christelijke Tradities Universiteit Gent, 2014
Deze
zijn te vinden op zijn pagina bij academia.edu!
Dat
geef ik hier graag even door. Hieronder citeer ik een gedeelte uit het eerstgenoemde
artikel. Ik ben bezig mij voor te bereiden op een blog over de
betekenis van Christus voor Spinoza. Ik zal dan wijzen op een auteur die van
Spinoza een christen maakt en hem als christelijk filosoof ziet (ja bijna als
een vijfde evangelist). Die interpretatie staat lijnrecht tegenover die van
Jonathan Israel, voor wie Spinoza een atheïst is en niet iemand die ’t onder meer
te doen is om het uitzuiveren van de christelijke religie.
De
informaties die Van Bunge, Krop en Mertens daarover aandragen leiden tot een veel
genuanceerdere – en mijns inziens juistere - interpretatie.






