woensdag 9 oktober 2019

Vanmiddag Jean-Luc Nativelle over zijn Une Lecture de #Spinoza


Jean-Luc Nativelle, Une Lecture de Spinoza. 5 clés pour entrer dans l'Éthique. editions M-Editer, sept. 2018

maandag 7 oktober 2019

Leni Sonnenfeld (1907 - 2004) hoe kon ze weten dat ze #Spinoza’s huis fotografeerde?


 
Leni Sonnenfeld, de photographer of Jewish History, overleed 26 febr. 2004 op 96-jarige leeftijd zodat ze haar man Herbert Sonnenfeld (1906-1972) 32 jaar overleefde [cf.]. Beiden waren ze fotojournalisten die - beginnend in 1935 en eindigend in 1973 -foto’s maakten van joodse gemeenschappen, waarmee ze de – inmiddels verloren - joodse geschiedenis vastlegden. Een keuze daaruit werd gebracht met Eyes of Memory. Photographs from the Archives of Herbert & Leni Sonnenfeld. Text by Leni Sonnenfeld. Yale Universiy Press, 2004

Ik kom hierop vanwege het blog dat Ushi Derman gisteren bracht onder de titel: “I Miss You, Baruch: Forgiveness and Longing in the Foot Steps of Spinoza.” Een sympathiek artikel, waarin hij o.a. deze foto had opgenomen die Leni Sonnenfeld maakte met het bijschrift:

 Spinoza’s house in Amsterdam, Holland
(Photo: Leni Sonnenfeld. Oster visual documentation center at Beit Hatfutsot, Sonnenfeld collection). De foto komt van
hier.

zondag 6 oktober 2019

Ted Stolze's Hegel or #Spinoza [12]

 
Ted Stolze, "Hegel or Spinoza: Substance, Subject, and Critical Marxism." In: Crisis & Critique 1.3, 2014, pp. 355-69 [PDF ook op academia.edu]. Ik haal het hieronder naar binnen [daar zo de pagina's beter te lezen zijn].


Het artikel verscheen tevens in Ted Stolze, Becoming Marxist. Studies in Philosophy, Struggle, and Endurance. Leiden: Brill,  4 January 2019 als Chapter 9


Italiaans boek #Spinoza e la storia

Vorige maand verscheen in Italië

Nicola Marcucci & Cristina Zaltieri (cur.), Spinoza e la storia. Mantova: Negretto Editore, 2019 - 312 pp. [Cf.]

Alessio Lembo gaf een recensie op Foglio Spinoziano die ook naar academia.edu werd gebracht.
Daaruit begrijp ik dat de redactie van het boek anders tegen Spinoza wilde aankijken dan een Hegel die hem begreep als de metafysicus die "alle eindigheid, singulariteit en duur onderdompelt in de oneindige oceaan van de substantie." Daaraan lees je weer af welke grote invloed Hegel heeft gehad op de Spinoza-receptie.
Een paar dagen geleden, op 3 oktober, bracht Adriano Maini een blog met een korte bespreking en een interview met een van de redacteuren: Cristina Zaltieri, docent filosofie op middelbare scholen en professor filosofie aan de Universiteit van Bergamo.   


zaterdag 5 oktober 2019

J. B. McMinn (1922 - 2014) schreef A Critique on Hegel’s Criticism of Spinoza’s God [Hegels #Spinoza 11]


McMinn werd geboren op 12 november 1922 in Port Neches, Texas. Hij studeerde theologie, Engels en Griekse filosofie en begon als theologieprofessor aan het Southern Baptist Seminary in New Orleans, maar besloot de filosofiekant op te gaan, behaalde zijn Ph.D.-filosofie en werd in 1960 filosofieprofessor aan de University of Alabama, waaraan hij dertig jaar doceerde en voorzitter werd van de afdeling filosofie. Hij was een man met vele interesses, was componist, essayschrijver en dichter. McMinn ging met emeritaat in 1987, maar bleef doceren tot 1990. Hij overleed donderdag 4 april 2014 op 91-jarige leeftijd in het Medical Center Hospital in Odessa in Texas.  

Zijn handtekening als Religious Work Secretary, Y.M.C.A.

 Om een indruk te geven enige titels van zijn essays
J. B. Mcminn, Value and Subjectivity in Kierkegaard. In Review & Expositor,  First Published  October 1, 1956 
J. B. McMinn, Fusion of the Gods: A Religio-Astrological Study of the Interpenetration of the East andthe West in Asia Minor. In: Journal of Near Eastern Studies, Vol. 15, No. 4 (Oct., 1956), pp. 201-213
J. B. McMinn, The Mythos of Progress and Neo-Orthodoxy. In: Journal of the American Academy of Religion, Volume XXVI, Issue 1, January 1958, Pages 23–28 [cf.]
A Hellenistic Legacy: The Foundation for an ‘Unorthodox’ World View within the Byzantine Tradition [part one]. In: Kernos, 1, 1988, pp. 63-77. [Cf. aldaar PDF] Part two vol. 2, 1989
Hier gaat het me uiteraard om zijn artikel
J. B. McMinn, A Critique on Hegel’s Criticism of Spinoza’s God. Kant Studien 51, 1959/1960, 294-314.

Het is geschreven ver voor de grote studies, zoals Pierre Macherey’s Hegel ou Spinoza. Ik vind het ’n gedegen, goed geschreven artikel. Hij brengt korte analyses van Spinoza's en Hegels filosofie, schetst hoe Hegel Spinoza leest en bekritiseert en dan doet hij datzelfde op zijn beurt. Daar ik graag wil bevorderen dat bezoekers van dit blog het lezen, neem ik het hieronder  op.
Maar er is wel iets merkwaardigs in zijn betoog. Hoewel hij verschillen aangeeft, benadrukte McMinn dat de systemen van Spinoza en Hegel fundamenteel gelijk waren. Hij volgde de opvatting van Myer (cf. vorige blog) en stelde dat “Spinoza, in his Ethics, following the ordine geometrico demonstrata, has employed the synthetic method, while Hegel, particularly in his Phenomenology and Science of Logic, following the dialectic, has employed the analytic method.” [ p. 303].

Verder was McMinn van mening dat Spinoza en Hegel het over dezelfde God hadden: “[T]he general purpose of this essay is to show that Spinoza’s and Hegel’s God are essentially the same God and that the differences pointing out in the Hegelian criticism are primarily semantic and systematic distinctions. [...]
Though Spinoza and Hegel adopt antithetical methodologies and employ a different set of categorical terms to formulate their systems, they have, nevertheless, at the center of their systems essentially the same metaphysical object, viz. the God of Substance and Spirit.” [p. 297.]

Hoewel Hegel er vanuit ging dat hij  zich stelde op het standpunt van Rede en Geest, terwijl Spinoza zich stelde op het standpunt van substantie en begrip, stelt McMinn uiteindelijk dat Spinoza datzelfde standpunt van geest en rede bereikte: “Spinoza and Hegel, I conclude, converge on Absolute Spirit.” [p. 314]

Ondanks deze aanvechtbare uitgangspunten en conclusies, acht ik het een interessant artikel dat veel van Hegels Spinoza-lezing verduidelijkt. 

vrijdag 4 oktober 2019

Henry Alonzo Myers (1906 - 1955) schreef The #Spinoza-Hegel Paradox [10]


Henry A. Myers behaalde zijn Ph.D Philosophy aan de Cornell University in 1933. Member faculty, Cornell, since 1935, Professor of English, since 1947, acting department chairman English, 1952-1953, Chairman of Commission American Studies, since 1950. Visiting professor dramatic literature, Stanford, 1945-1946, in humanities, 1953-1954, visiting professor American literature and philosophy, Salzburg Seminar in American Studies, Salzburg, Austria, 1950. First visiting professor American literature, U. London: King’s College, 1951-1952. [Cf.].
In de tijd dat hij nog werkzaam was aan de afd. filosofie van de Cornell University schreef hij:
Henry Alonzo Myers, The Spinoza-Hegel Paradox: A study of the choice between traditional idealism and systematic pluralism. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1944. Pp. xii+91 - Reprint New York: B. Franklin, 1974 [cf.]

Hoewel het een dun werkje is, kan ik er nergens op internet een pdf van vinden. Om een indruk te krijgen, moet ik het dus doen met reviews, waarvan er wel enige te vinden zijn en met overige literatuur.