dinsdag 3 april 2018

Gabriel Albiac’s “De lege synagoge” verscheen nooit in ’t Nederlands - #spinoza


Ineens viel me nu de volgende passage op in de recensie door Guadalupe González Diéguez in de NDPR van het boek van Ivan Segré, Spinoza: The Ethics of an Outlaw [2017], waaraan ik eerder voorbij was gegaan:
In this regard, the lack of reference by either Segré or Milner to the excellent work by Albiac, La synagogue vide, is striking. In his book, Albiac discusses in detail the Sabbatian movement in relation to Spinoza, reaching a conclusion similar to Segré's. Rather than making Spinoza a hidden follower of Sabbatai, Albiac describes their tasks as "rigorously inverse" (p. 436). Dat gaat dus over dit boek

Gabriel Albiac, La sinagoga vacía: Un estudio de las fuentes marranas del spinozismo. Madrid: Hiperión, 1987. - 558 pp. - (Libros Hiperión #100). Het werk kreeg in 2013 een herziene en uitgebreide editie: Madrid: Tecnos Editorial, 2013. - XIII, 660 p. (Ventura abierta.) – een prijzig boek, $140.93 vogens Amazon

Het boek won in 1988 de Nationale Essay Prijs. Het werd – uiteraard wel – in het Frans vertaald en door PUF in 1994 uitgegeven. Ik neem hier de korte recensie van Jean Borel over die verscheen in de Revue des Sciences Religieuses, tome 69, fascicule 3, 1995. Théologie pratique et/ou pastorale [gearchiveerd bij Persée.fr]

Spinoza vinden in de literatuur - #spinoza


Een enkele keer kom je een werk tegen dat studie maakt van hoe Spinoza voorkomt in literatuur. Ik wijs op dit boek, waarvan de paperback vorige maand verscheen

Patrick McGee, Political Monsters and Democratic Imagination: Spinoza, Blake, Hugo, Joyce. Bloomsbury Publishing USA, 2016 - 272 pagina's – books.google – vorige maand, 22-03-2018, verscheen de paperback [cf. de site van de auteur]

Political Monsters and Democratic Imagination explores the democratic thought of Spinoza and its relation to the thought of William Blake, Victor Hugo, and James Joyce. As a group, these visionaries articulate: a concept of power founded not on strength or might but on social cooperation; a principle of equality based not on the identity of individuals with one another but on the difference between any individual and the intellectual power of society as a whole; an understanding of thought as a process that operates between rather than within individuals; and a theory of infinite truth, something individuals only partially glimpse from their particular cultural situations. For Blake, God is the constellation of individual human beings, whose collective imagination produces revolutionary change. In Hugo's novel, Jean Valjean learns that the greatest truth about humanity lies in the sewer or among the lowest forms of social existence. For Joyce, Leopold and Molly Bloom are everybody and nobody, singular beings whose creative power and truth is beyond categories and social hierarchies.

maandag 2 april 2018

Op 19 april 2018 heeft het Baruch College te New York een interessante Spinoza-studiedag - #spinoza

Baruch College, The City University of New York

Steven Nadler in ‘t Frans over Spinoza en Menasseh ben Israël - #spinoza


Op donderdag 29 maart 2018 gaf Steven Nadler een college in de serie “Spinoza à Paris 8” over « Spinoza et Menasseh ben Israël: des fictions et des faits ». Op zondag 1 april werd de video ervan al door “Spinoza à Paris 8” op Youtube gezet. Hoe voortvarend! Kom daar hier eens om. [Zie het blog van zaterdag 3 februari 2018: "Spinoza à Paris 8" blijft maar gaan... ]


De begeleidende tekst:
Il y a beaucoup de mythologie au sujet des relations entre Spinoza et Menasseh ben Israël, le rabbin de la congrégation portugaise d’Amsterdam et sans doute un des juifs les plus connus au monde pendant son vivant au dix-septième siècle. Menasseh, était-t-il vraiment l’inspirateur et le maître intellectuel du jeune Spinoza ? Dans cette communication, nous examinerons les faits et les fictions au sujet des rapports personnels et philosophiques entre le philosophe et le rabbin. S.N.
Steven NADLER est Professeur de philosophie et d’études juives à l’Université de Wisconsin-Madison (États-Unis), où il est aussi Directeur de l’Institut de recherche en sciences humaines. Spécialiste de la philosophie moderne, et particulièrement de Spinoza, plusieurs de ses livres ont été déjà traduits en français, dont Spinoza -une vie (Paris : Bayard, 2003, tr. par Jean-François Sené), sa célèbre biographie ; Le meilleur des mondes possibles -La rencontre entre Leibniz, Malebranche, et Arnaud (Paris : Bayard, 2011, tr. de Sophie Gallé-Soas) ; et Le philosophe, le prêtre et le peintre -Portrait de Descartes au Siècle d'Or (Paris : Alma, 2015, tr. de Myriam Dennehy).

Master thesis over Ethica, Vrijheid in noodzakelijk determinsme - thank you #Spinoza


Graag wijs ik weer eens op master-thesis over Spinoza – deze van

Ellen Sandum, Ethics and Freedom within Spinoza's system of necessary determinism. Master Thesis in Philosophy, University of Oslo. May 15th 2012 [PDF]
Wel aardig vond ik dat ze, na het bedanken van haar studiebegeleider en haar partner, ook Spinoza bedankt.
Om een indruk te geven hier haar inleiding en daarna haar slotalinea.

zondag 1 april 2018

Een beetje flauwe 1-april-grap #spinoza


Wiep van Bunge's Spinoza Past and Present. Essays on Spinoza, Spinozism, and Spinoza Scholarship dateert al van 3 augustus 2012

Spinoza en de kindertijd - #spinoza


Ik kan nog even iets inhalen. Na een lange onderbreking kon ik op 7 juni 2017 weer beginnen met bloggen. Uit de periode waarin ik veel gemist heb, kan ik alsnog iets binnenhalen. Een tweet vandaag van "Ilyenkov et alia" attendeerde me erop dat op 3 juni 2017 aan de Sorbonne in Parijs een studiedag werd gewijd aan “Spinoza et l'enfance”, georganiseerd door Pascal Sévérac. Er werden 7 lezingen gegeven en de videoregistratie ervan is te vinden op de website van Revue Skhole.fr [penser et repenser l'école], waarop Julien Gautier en Pascal Sévérac een jaar eerder al begonnen waren een “dossier Spinoza l'enfance et l'éducation” aan te leggen [cf.]
Je staat ervan te kijken dat er blijkbaar nog zoveel over dat thema te zeggen is, want het is geen onderwerp waarover je veel vindt bij Spinoza.
Graag wilde ik hier diegenen die zich met educatie bezig houden (en goed Frans verstaan) wijzen op die informatie.