dinsdag 19 februari 2019
maandag 18 februari 2019
2do Coloquio del Seminario #Spinoza Mx
In november
2017 organiseerde de Círculo de Estudios Spinozianos z'n eerste colloquium over
de Ethica onder de titel Spinoza Mx,
wat kennelijk staat voor Mexico [ cf. en cf.
blog van 19-06-2017]. Rechts het logo van hun twitterpagina.
Op 28 en 29
mei 2019 organiseren ze het 2de Coloquio van hun Seminario Spinoza Mx. Op het
affiche weer een aparte Spinoza-tekening.

Las Simon van der Stel #Spinoza en dat in het originele Latijn? Een terugblik.
Wim Goris
schreef een uitgebreid artikel over zijn onderzoek naar
de mededeling van journalist Peter Kolbe (1675-1726) dat hij bij een bezoek dat
hij bracht aan de gouverneur van de Kaap de Goede Hoop, Simon van der Stel
(1639–1712) op een tafeltje, naast de Koran en het boek van Flavius Josephus over
de Joodse oorlog, de Ethica van Spinoza
had zien liggen. Goris groef heel diep om de betrouwbaarheid van die bewering
te achterhalen. Zijn artikel is, opgeknipt in zeven delen, door de websiteVoertaal - een gezamenlijk initiatief van Stichting Zuid-Afrikahuis Nederland
(SZAHN) (Amsterdam, Nederland) en LitNet (Stellenbosch, Zuid-Afrika) – op internet
geplaatst. Ik heb telkens naar het vervolgdeel verwezen. [Als je in het zoekvenster "van der Stel" ingeeft, komen ze alle zeven te voorschijn]. Nu kun je zeggen: "wat een weinig betekenend gegeven." Maar zie het volgende:
SPIL PLUS series, Publication of Department of
General Linguistics of Stellenbosch University, heeft Simon van der Stel in z'n
logo. De redactie gaf daar in 1988 een uitvoerige motivatie van, waarin we
als tweede motief lezen:
Van der Stel's biographers have depicted him as a man endowed
with special intellectual qualities. He was interested in chemistry; he engaged
in agricultural and viticultural experiments; he seems to have read Spinoza in the original Latin. Certainly, he
impressed many visitors to the Cape by his erudition as a conversationalist.
And, in general, he set great store by the ideal of clear, factual thinking, an
ideal that exercised a lifelong influence. In the second place, then, it is
because we value intellectual qualities such as these that we have chosen to
portray him in our logo. [cf. vet van mij, S.V.]
Spinozisme over leven, dood en zelfdoding bij #Spinoza [6]
Van
donderdag 14 t/m zaterdag 16 april 2016 organiseerden de European Society for
Early Modern Philosophy en de British Society for the History of Philosophy in
het Birkbeck College London én het Kings College London een conferentie over Life and Death in Early Modern Philosophy
[cf. & programma – ook Chris Meyns gaf op The Mod Squad, A
Group Blog in Modern Philosophy, het programma].
De opening
en Introduction door Susan James, en de Plenary Lecture door Michael Moriarty,
"The thought of death changes all our ideas and condemns our plans,"
zijn op Youtube geplaatst.
Het bleek
dat Spinoza behoorlijk vaak aan bod kwam – 8 van de 30 lezingen hadden Spinoza
in de titel. Ik ben benieuwd of de opzet was er een boek van te maken. Je mag
aannemen dat Ursula Renz een van de keynote speakers, die sprak over “Our
Consciousness of Being Alive as a Source of Knowledge,” het ook wel over
Spinoza zal hebben gehad. Ik geef hier de lezingen met Spinoza in de titel:
Steph
Marston, Affects and Effects: Spinoza on Life. Hij bracht z’n bijdrage naar
internet, met de titel in enkelvoud:
• Steph Marston, Affect and effect:
Spinoza on life – academia.edu [helder geschreven, goed te volgen]
Julie Klein,
Life and Death in Spinoza: Power and Reconfiguration
Hannah
Laurens, An Eternal Part of the Body? Spinoza on Human Existence Beyond Life
and Death.
Filip Buyse,
Spinoza on conatus, inertia and the impossibility of self-destruction. Filip
bracht zijn bijdrage naar internet (maar vergat erbij te vermelden dat het deze
conferentiebijdrage betrof):
• Filip Buyse, Spinoza on conatus,
inertia and the impossibility of self-destruction " … he does not will
what he wills, and wills what he does not will … " (E3p39s) – 2016 - academia.edu & PhilArchive.
Oliver
Istvan Toth, Do we really need to die? Spinoza on the Necessity of Death in the
Ethics
Piet
Steenbakkers, "Living Well, Dying Well: Life and Death in Spinoza’s
Philosophy and Biography."
Sean Winkler,
The Persistence of Identity in Spinoza’s Account of Individuals
Mogens
Laerke, The Living God. On Spinoza’s Hebrew Grammar and Cogitata Metaphysica
II,6
zondag 17 februari 2019
Stuart Hampshire (1914 - 2004) nog weer eens over zijn #Spinoza

Twee
blogs had ik over Stuart Hampshire:
Blog van 19-07-2011: Stuart Newton Hampshire (1914 - 2004)
verloor met het ouder worden zijn greep op Spinoza
Blog van 21-07-2016: Stuart Hampshire (1914 - 2004) een
aanvulling
Uiteraard
bestaat er ook een en.wikipedia-pagina over hem. Vandaag ontdekte ik dat er
ook een aparte en.wikipedia-pagina gemaakt is over zijn Spinoza-boek. Er is door meerdere
personen al enige jaren aan gewerkt. Merkwaardig is het dat er geen link
aangebracht is in de eerste pagina naar die tweede. Maar nóg merkwaardiger vind
ik iets waarop ik hierna zal wijzen. Maar eerst haal ik de openingsalinea naar
binnen [waaruit ik de links verwijderd heb]:

Hoe Lieven De Cauter een eigen potje maakt van #Spinoza
Lieven
De Cauter had op Valentijnsdag op de wereld van morgen.be een column "Spinoza en de
buitenaardse liefde." De Belgische cultuurfilosoof, activist en dichter,
studeerde volgens zijn wikipedia-pagina (ja, hij heeft zo’n pagina!) kunstgeschiedenis
en filosofie aan de Katholieke Universiteit Leuven, schrijft veel en doceert
aan diverse kunstinstellingen. Hij zal zich een soort Peter Sloterdijk wanen?
“Ik
ken zijn formules nog van buiten (en van binnen).,” zegt hij en komt dan als
tweede van zo’n “Spinozistische formule” met: “Ordo et connexio rerum idem est
atque ordo et connexio idearum.” Maar stelling 2/7 luidt: “Ordo et connexio
idearum idem est ac ordo et connexio rerum.” Enfin, veel van wat hij beweert,
is tot daaraan toe.
Maar
echt een potje maakt hij van de 3/Aff Def 2 “Laetitia est hominis transitio a
minore ad majorem perfectionem.” [Blijheid is 's mensen overgang van geringer
tot groter volmaaktheid,” zoals Van Suchtelen vertaalt.]
De
Cauter schrijft: “Vreugde definieert Spinoza dan weer als het versterken van de
levensenergie. En dat is een vrolijke wetenschap. De vreugde die de liefde
schenkt, verhoogt inderdaad onze levensenergie, de intensiteit van ons
bestaansbesef.” Zoals hij erover schrijft, ook in het vervolg, wordt bij hem de
blijheid of vreugde die we bij iets ervaren, de oorzaak van de versterking van
de levensenergie. En dat is niet zoals Spinoza erover schrijft: voor hem gaat
het om een en dezelfde zaak: de vergroting of versterking van onze
bestaansmacht ervaren we als blijheid. Maar het is niet de blijheid die we
ervaren die de vergroting of versterking van onze bestaansmacht veroorzaakt.
Dat is een fout in het lezen van Spinoza die wel vaker wordt gemaakt. Hier door
Lieven De Cauter – waarvan acte.
zaterdag 16 februari 2019
Spinozisme over leven, dood en zelfdoding bij #Spinoza [intermezzo]
![]() |
| Luca Giordano (1634-1705), the Death of Seneca, ca. 1650–1675 - Bolton Museum and Art Gallery |
Maar eerst breng ik een citaat uit Gregor Damschen &
Andreas Heil (eds.), Brill's Companion to
Seneca: Philosopher and Dramatist. BRILL, 2013 - 896 pagina's – books.google.
“The
degree of influence ancient-stoic philosophemes had on Baruch Spinoza
(1632-1677) is currently a topic of controversy (Klessinger 2008). It is known,
however, that Seneca's Epistulae
formed a part of his private library (Klessinger 2008: 998f.). Furthermore,
Seneca is quoted by name in an important passage of Spinoza's Ethica (5.42s). David Hume (1711-1776)
presented Seneca in his Dialogues
concerning natural religion—written in 1751, but published not before
1779—as an icon of rational religion, with Hume summing up his concept of a natural
religion with a quotation from Seneca (epist.
95.47): deum colit, qui novit;
everything else he considered 'absurd, superstitious, or even impious"
(ed. Gaskin 1993: no. 140).”
Daar ik de afbeelding op de cover zo mooi vind, haal ik die hier nog eens apart naar binnen - een uitstapje binnen een intermezzo.






