zaterdag 15 september 2018

Atsuko Fukuoka’s “The Sovereign and the Prophets” – lijkt mij een geweldig mooi boek over #Spinoza


Met dank aan Jossi Efrat, de man van de Spinoza-excursies die gisteren bij mij op bezoek kwam, morgen 16 september 2018 zijn laatste van dit jaar doet en daarna weer terugreist naar Israël waar hij het grootste deel van het jaar woont, - na deze lange omleiding - breng ik vandaag dit blog over het boek dat mij tot heden nog was ontgaan. Maar zie aan het eind *). Jossi had de auteur ontmoet bij het “Nederland-Israel Spinoza Seminar” dat op 1 en 2 juli 2018 aan de Universiteit van Haifa werd gehouden [cf. blog en blog] en had daarbij bemerkt dat deze Japanse professor mevrouw Atsuko Fukuoka, ook redelijk Nederlands sprak. Het gaat om het boek van

Atsuko Fukuoka, The Sovereign and the Prophets. Spinoza on Grotian and Hobbesian Biblical Argumentation. BRILL, 12 February 2018 - 444 pagina's [e-book €125.00 - hardback €138; bij Book Depository  €137,46]


Gerald Stern (1925), Amerikaans dichter en essayist, schreef ook in een essay over #Spinoza


Deze grote Amerikaanse dichter, zoon van Oost-Europese joodse immigranten in de VS, schreef niet “zomaar vanuit het niets” het mooie gedicht over Spinoza waar ik gisteren mijn blog aan wijdde, maar had duidelijk studie van Spinoza gemaakt. Zo bleek uit het korte essay “Demystification” dat verscheen in

Gerald Stern, Stealing History. Trinity University Press, 2012 - 224 pagina's – books.google

In what could be boldly called a new genre, Gerald Stern reflects with wit, pathos, rage, and tenderness, on 85 years of life. In 84 short, intermingling pieces that constitute a kind of diary of a mind, Stern moves nimbly between the past and the present, the personal and the philosophical. Creating the immediacy of dailiness, he writes with entertaining engagement about what he’s reading, be it Spinoza, Maimonides, John Cage, Etheridge Knight, James Schuyler, or Lucille Clifton, and then he seamlessly turns to memories of his student years in Europe on the GI Bill, or his political and social action. Unexpected anecdotes abound. He hilariously recounts the evening Bill Murray bit his arm and tells about singing together with Paul McCartney. Interwoven with his formidable recollections are passionate discussions of lifelong obsessions: his conflicted identity as a secular Jew opposed to Israel’s Palestinian policy; the idea of neighbors in various forms — from the women of Gee’s Bend who together made beautiful quilts to the inhabitants of Jedwabne, who on a single day in 1941 slaughtered 300 Jews; and issues of justice.

Het liefst zou ik het hele korte essay “Demystification” hier overnemen, maar dat zou een schending van het copyright inhouden. Een deel is na te lezen in books.google en de hele tekst is te vinden in “Do You Write Poetry?”[PDF], aan het eind waarvan het korte essay is opgenomen. Welnu, hieronder volgt wat hij daarin schrijft over Spinoza – en, komaan, ook de concluderende slotparagraaf neem ik mee [Interessant is om even na te lezen wat Lucy Biederman in » “And I Go On and On”: Gerald Stern’s Poetics of Protest « [PDF] schrijft over dit slot van “Demystification.”]:

vrijdag 14 september 2018

Gerald Stern (1925), Amerikaans dichter en essayist, schreef een fraai gedicht over #Spinoza


Hij is een werkelijk groot en breed gekende dichter van zo’n twintig dichtbundels en zeker vier essaybundels. Stern doceerde literatuur en creatief schijven aan verschillende universiteiten en ontving meerdere prestigieuze prijzen. De dichter Toi Derricotte zei over zijn werk: “Gerald Stern has made an immense contribution to American poetry. His poems are not only great poems, memorable ones, but ones that get into your heart and stay there. Their lyrical ecstasies take you up for that moment so that your vision is changed, you are changed. The voice is intimate, someone unafraid to be imperfect. Gerald Stern’s poems sing in praise of the natural world, and in outrage of whatever is antihuman.” [cf. poets.org]
Het tijdschrift Poetry van aug. 1984 had van hem het gedicht “Of Blessed Name” [van hier: poetry foundation]

donderdag 13 september 2018

Ewoud Mijnlieff vandaag in Den Haag Centraal over de geschiedenis van het Haagse standbeeld van #Spinoza


Het Joods Historisch Museum, waar ik deze afbeelding vandaan heb, schrijft erbij: “Prentbriefkaart van het standbeeld van Spinoza in Den Haag in de sneeuw, circa 1918. Datering: 1918 (ca.). Vervaardiger: onbekend.” [En dat terwijl de naam van de maker op de voorzijde staat: H. Berssenbrugge].[cf. jhm]
Ewoud Mijnlieff, de curator van tekeningen en prenten van het Haags Gemeentearchief, heeft vandaag een stuk in het blad Den Haag Centraal over het Haagse Spinoza-standbeeld onder de titel ”Spinoza zit.” Hij verspreidde het stuk via een tweet. Hij dateert de “foto van Herman Berssenbrugge” in 1927.
Ik geef hier de foto van zijn artikel door.
 

Laudatio op Spinoza’s substantiebegrip – hoe Spinoza Plato op z’n kop zette en de filosofie opnieuw begon. - #Spinoza



Ineens, naar iets anders op zoek, stuitte ik vandaag op een boek, waaraan je uit de titel niet direct zou afleiden dat het in sterke mate over Spinoza gaat. Maar dat blijkt wél het geval en zo knutsel je serendipisch dus een Spinoza-blog in elkaar...!

Het boek dat mij verraste was
Ferdinand Auhser, Die Macht der Form: Versuch einer dynamischen Ontologie. Bielefeld: transcript Verlag, 2015  - 292 pagina's – books.google
Wie kann der Begriff »Information« philosophisch gefasst werden? Welche Rolle spielt Form als Wirklichkeit? Was hat Macht mit philosophisch verstandener Form und dem Wirken des Wirklichen zu tun?
Zur Beantwortung dieser Fragen spannt Ferdinand Auhser einen Bogen von Aristoteles über Spinoza und Leibniz bis zu Nietzsche - verbunden mit dem Versuch, erhärtete philosophiehistorische Positionen und dogmatisierte Formen der Interpretation aufzubrechen, um den Weg einer Umkehrung des Platonismus im Sinne von Deleuze einzuschlagen. Welt und Kosmos werden dabei verstanden als immanente Metamorphosen, permanente Bewegungen, Ekstasen und Produkte einer immer wirkenden Dynamik, deren Wirklichkeiten Willen und Macht sind.

woensdag 12 september 2018

Vandaag zijn de NWO Spinoza- en Stevin-prijzen uitgereikt -#Spinoza



From left to right: Marileen Dogterom, Carsten de Dreu, John van der Oost, Marion Koopmans, Beatrice de Graaf en Anna Akhmanova (credits: Bram Saeys) [NWO]

Nieuw boek over Goethe op komst met apart hoofdstuk over #Spinoza


Op 5 november a.s. verschijnt bij Springer (en toch niet duur…*):

Gerhard Danzer, Voilà un homme - Über Goethe, die Menschen und das Leben. Berlin Heidelberg: Springer Verlag, 2019 editie (5 november 2018) - 296 pages

Goethe einmal anders - Leben und Werk aus anthropologisch-tiefenpsychologischer Sicht. Probleme allgemein-menschlicher Natur und Goethes Lösungsvorschläge. Eine ungewöhnliche Auseinandersetzung mit der Rätselhaftigkeit des Menschen

Dieses Buch über Goethe konzentriert sich auf die anthropologischen und tiefenpsychologischen Themen und Motive in Goethes Leben und Werk. An den literarischen Figuren und an seiner Art der Lebensführung lassen sich Probleme und Fragestellungen allgemein-menschlicher Natur erörtern und in der Regel sind auch die Lösungsvorschläge,die der Dichter dafür unterbreitet hat, ausgesprochen überlegenswert. Eine etwas andere Sichtweise auf das Wirken des deutschen Dichterfürsten.

*) Het staat getypeerd als "Popular science", vandaar. Bij Amazon gaat het €19,99 kosten - bij Book Depository €17,88.

Het boek heeft 17 hoofdstukken. Hoofdstuk 10 luidt: “Pantheismus und Immanenz-Denken: Baruch de Spinoza
Zusammenfassung;
Spinoza? Das war für Goethe, welcher der Philosophie generell und den meisten Denkern vom Fach im Speziellen zeitlebens kritisch-distanziert oder zumindest indifferent gegenüber stand, die große Ausnahme: ein „alter Herr und Meister“ (so an den Dichter Christian Gottlob von Voigt im Februar 1816); ein Homo temperatissimus, den große Aufrichtigkeit und Menschenliebe auszeichneten, und von dem Goethe überzeugt war, dass er bei ihm sehen wolle, „wie weit ich dem Menschen in seinen Schachten und Erdgängen nachkomme“ (so an Ludwig Höpfner, einen Jugendfreund Goethes, im Mai 1773). Und obwohl Goethe Phasen sowohl der Distanz zu als auch der Wiederannäherung an Spinoza kannte, schrieb er in Dichtung und Wahrheit über den niederländischen Denker ausnehmend anerkennend und wertschätzend.
Dat u het maar weer weet...