zondag 16 juli 2017

Deleuze’s centraal stellen van de passies


Graag laat ik geïnteresseerden hierbij weten dat Sjoerd van Tuinen het boek dat vorig jaar verscheen bij punctum books, heeft geüpload naar academia.edu, waar het dus vrij te downloaden is:

Ceciel Meiborg & Sjoerd van Tuinen (Eds.), DELEUZE AND THE PASSIONS. New York: punctum books, 21-12-2016, 183 pp [cf. ook amazon]

Sjoerd van Tuinen kwam al voor in het blog van 18-3-2009: “Gilles Deleuze (1925 - 1995) en Spinoza: de prins onder de filosofen” daar hij mederedacteur was van het bij Boom uitgegeven Deleuze compendium (2009).
Zie ook 't blog van 17-12-2010: "De Spinoza-intoxicated Deleuze." *)

zaterdag 15 juli 2017

Even mijn verbazingen delen…ik viel van de ene in de andere…


Een kleinigheidje, meneer Sonneberg… of: inutilis scientia Spinozana [240]

Zoekend naar info over James Gibson philosopher + SPINOZA, bracht Google me naar een pagina van het volgende boek dat dit jaar zou zijn uitgekomen:
Thomas J. Lombardo, The Reciprocity of Perceiver and Environment: The Evolution of James J. Gibson's Ecological Psychology. Routledge, 2017 (zegt books.google) 1987 (volgens Routledge, die echter aangeeft dat er 2017-03-13 een nieuwe editie uitkwam). Dit werd overigens niet mijn punt van verbazing.

Het betrof hier een andere Gibson (de psycholoog en ecologist); dan naar wie ik n.a.v. zijn bespreking van het boek van Duff [cf. vorige blog] op zoek was, n.l. de filosoof James Gibson die leefde van 1864 — 1943 [cf.] Ook dat vormde niet het onderwerp van mijn verbazing, want dit soort verwarringen zijn aan de orde van de dag: je moet zelf altijd alert erop blijven of de aangeboden informatie passend kan zijn of niet. Het ging me om wat je in dat boek te lezen krijgt op blz. 151 over Spinoza, resp. Berkeley:.

Robert A. Duff’s boek over Spinoza’s politieke en ethische filosofie [3]

Nadat ik in het vorige blog over Robert Alexander Duff (1866 - ?) en zijn boek Spinoza's Political and Ethical Philosophy [Glasgow: James Maclehose and Sons, The Macmillan Co., New. York, I903. pp. 516] de recensie van Pollock had overgenomen en die van Gibson aangekondigd, breng ik die laatste bespreking maar meteen.
Het gaat om
James Gibson, review of Spinoza's Political and Ethical Philosophy by Robert A. Duff. In: International Journal of Ethics [The University of Chicago Press], Vol. 14, No. 2 (Jan., 1904), pp. 230-233
Eigenlijk vind ik deze bespreking een beter voorbeeld van een goede recensie - hoewel ik die van Pollock ook interessant vond, maar hij houdt je als lezer bij het boek vandaan, terwijl Gibson de lezer toch nieuwsgierig maakt naar het boek, door de goede kanten die hij ervan aanwijst. Met  name in de laatste, concluderende, alinea komt de reviewer met een nog steeds belangrijk aandachtspunt waar Robert Duff ons w.b. Spinoza's visie op de mens (en het verschil met alle andere singuliere dingen) op attendeert!,

Robert A. Duff’s boek over Spinoza’s politieke en ethische filosofie [2]

In het vorige blog over Robert Alexander Duff (1866 - ?) en zijn boek Spinoza's Political and Ethical Philosophy [Glasgow: James Maclehose and Sons, The Macmillan Co., New. York, I903. pp. 516] bleek ik nog aardig wat gegevens over hem bijeen te kunnen sprokkelen. Het gaat mij nu vooral om twee heel uiteenlopende recensies over zijn boek. Ik breng achtereenvolgens een zeer kritische (op het negatieve af) bespreking van Pollock en vervolgens de veel positievere, hoewel ook kritisch van James Gibson

James Gibson, review of Spinoza's Political and Ethical Philosophy by Robert A. Duff. In: International Journal of Ethics [The University of Chicago Press], Vol. 14, No. 2 (Jan., 1904), pp. 230-233 [cf. volgend blog]
Maar nu eerst
F. Pollock, review of Spinoza's Political and Ethical Philosophy. by Robert A. Duff. In:  Mind New Series [Oxford University Press on behalf of the Mind Association], Vol. 12, No. 47 (Jul., 1903), pp. 399-402



Robert A. Duff’s boek over Spinoza’s politieke en ethische filosofie [1]

Ergens [n.l. in het Voorwoord van Christopher Norris, Spinoza and the Origins of Modern Critical Theory] kwam ik een opmerking tegen over het Spinoza-boek van Robert A. Duff uit 1903, waarvan ik me niet herinner er eerder over te hebben gehoord. Dan ga ik vervolges op zoek naar meer informatie over:

Robert A. Duff, Spinoza's Political and Ethical Philosophy. Glasgow: James Maclehose and Sons, The Macmillan Co., New. York, I903. pp. 516
Over de schrijver is behalve wat op het titelblad staat (Lecturer on Moral and Political Philosophy in the University of Glasgow) verder niets te vinden.*) Zijn boek blijkt gedigitaliseerd te staan op archive.org (ook nog hier op archive, maar incompleet).
Het boek is in facsimile herdrukt bij Augustus M. Kelley Publishers, New York, 1970. En dat is o.a. te vinden bij amazon.com waar ook de inhoudsopgave te zien is, die ik hier overneem (maar ook uit archive.org had kunnen overnemen):

CONTENTS.
CHAPTER
I. INTRODUCTION,
II. GENERAL PRINCIPLES, 12
III. MAN'S PLACE IN NATURE,   24
IV. NATURAL NECESSITY AND FREEDOM OF WILL,  36
V. UNITY AND DIFFERENCE,   47
VI. DIVINE DETERMINATION,   67
VII. THE 'CONATUS SESE CONSERVANDI' AND THE GOOD, 76
VIII. NATURE AND DEFECTS OF THE PASSIONS,  93
IX. PLACE AND FUNCTION OF REASON, 107
X. THE GOOD AS AN IDEAL HUMAN NATURE, 120
XI. THE GOOD AS THE PRINCIPLE OF SOCIALITY. 136
XII. THE ‘JUS NATURAE,'   146
XIII. THE ‘STATUS NATURALIS' AND THE NATURAL MAN, 155
XIV. GOD'S LAWS AND HUMAN LAWS,  164
XV. THE FUNDAMENTAL LAWS OF HUMAN NATURE, 192
XVI. THE PROBLEM OF EVIL,   208
XVII. THE 'LUMEN NATURALE’ OR THE IDEA OF GOD IN MAN, 231
XVIII. THE SOCIAL AND THE CIVIL CONDITION, 245
XIX. NECESSITY AND ORIGIN OF THE STATE, 265
XX. THE NATURE OF GOVERNMENT, 283
XXI. THE STATE AS ONE MIND,   309
XXII. THE NATURE AND FUNCTION OF LAW,  327
XXIII. VALUE OF A GOOD CONSTITUTION, - -362
XXIV. NATURE AND CONDITIONS OF A STATE'S SECURITY,  405
XXV. THE AUTONOMY Or THE STATE,   451
XXVI. FREEDOM OF THOUGHT, SPEECH, AND RELIGION,  471
XXVIl. STATE'S RELATION TO MORALITY AND RELIGION,  486
XXVIII. FORMS OF STATIC-MONARCHY, ARISTOCRACY, AND DEMOCRACY,   499
INDEX, 513


Rindert Jagersma wijst in tweet op interessant artikel Jongenelen over Philopater


Rindert Jagersma is met zijn tweet 12:58 - 14 jul. 2017 sneller dan de redactie van de website van de Jacob Campo Weyerman, waar het laatste nummer van de Mededelingen van de Stichting Jacob Campo Weyerman nog niet gemeld wordt. Zo is niet te controleren dat het wel om een artikel van Gerrit H. Jongeneelen zal gaan.

vrijdag 14 juli 2017

Carel Peeters bespreekt in Vrij Nederland de graphic novel "Heretics"

Carel Peeters heeft vandaag in zijn Literaire Kroniek in Vrij Nederland een bespreking van de graphic novel  Heretics van de Nadlers . Hij noemt zijn bespreking: "De filosofie van de tekstballon."

Een citaat; ''Het eerste wat opvalt is dat dit geen fel realistische stripversie is. Het is zonder meer een verstripping van de filosofie, maar op een verantwoorde manier. Dat is Steven Nadler wel verplicht aan zijn academische status en als schrijver van een gerenommeerde biografie over Spinoza en een boek over Leibniz en zijn tijdgenoten. Zijn zoon Ben heeft een moderne ironische tekenstijl waarmee hij binnen de grenzen van het filosofisch verantwoorde blijft. Hij maakt gebruik van alle grafische middelen (veraf, dichtbij, overzichten, uitvergrote details) en van gedempte kleuren. Gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal zijn alles in een graphic novel, ook bij Nadler. Hoe ernstig het verhaal ook is, door de visuele presentatie wordt alles lichtelijk komisch.
[..]
Dit getekende verhaal werkt alleen als iets extra’s, wanneer de basisideeën van die filosofen al bekend zijn. Dan is zo’n getekende versie een feest der herkenning en bevestiging. Iets leren of iets grondig te weten komen uit de stripversie is onmogelijk."

Hier mijn blog van 10 juli: “Heretics” is een fascinerend boek – echt om van te genieten!