vrijdag 8 maart 2019

Richard H. Popkin (1923 – 2005) deed als een detective onderzoek naar #Spinoza


In vier blogs had ik aandacht voor Richard Popkin’s Spinozastudie: op 12 juli 2009 het blog: “Richard H. Popkin (1923 - 2005) - zijn Spinoza-boekje”; en in het blog van 31 okt 2011: “Spinoza scepticus?” O.a. over het boek van Richard H. Popkin, The History of Scepticism from Erasmus to Spinoza. Op 23 januari 2019 tenslotte meldde ik dat Richard Popkin’s The History of Scepticism met Chapter 15 “Spinoza’s Scepticism and Antiscepticism” op internet staat.
1960                                                                          1979                                                                                  2003
Twee blogs had ik [nl. op 6 en 9 febr. 2012] met de vraag “Waarom ontving Richard Popkin niet de Nobelprijs voor Spinoza Studies?” Dit n.a.v. zijn “Serendipity at the Clark: Spinoza and the Prince of Condé,” [Clark Newsletter 10 (1986), pp. 4–7.], dat ik in dat tweede blog overnam.
Popkin’s Spinoza
Sarah Hutton schreef een gedegen en informatief overzichtsartikel over hem, “Popkin’s Spinoza”: het derde hoofdstuk in Jeremy D. Popkin (ed.), The Legacies of Richard Popkin (2008).1) Dat hoofdstuk was – mét kleursignaleringen van een uploader – als PDF hier te vinden [toevoeging 5-9-2019: daar het stuk daar alweer is verdwenen, heb ik het naar hier geüpload]. Ze benadrukt dat zijn bredere historische studie "enabled him to contribute immensely to the reconstruction of Spinoza’s intellectual milieu, peopling it with figures previously ignored, or unknown, such as Menasseh ben Israel, Orobio da Castro, Uriel da Costa, Isaac La Peyrère, Jacques Basnage, Henry Oldenburg, Margaret Fell, Samuel Fisher, Adam Boreel and Henry Morelli."

Het is vanwege de notitie van Sarah Hutton, “Popkin follows this [Bayle's] detective model of investigation” [p. 36], dat ik de kop van dit blog formuleerde. Op meer plaatsen trouwens verwees ze naar hem en zijn aanpak als naar [die van] een detective. Die indruk wordt duidelijk bevestigd door hoe hij zelf over zijn onderzoek naar Spinoza schreef - een tekst die ik hierna overneem.
Eerst neem ik hier de obutuary over die Sarah Hutton over Richard Popkin schreef in  The Guardian (7th May, 2005 – tekst hier te vinden.)
In the field of the history of philosophy, Richard Popkin, who has died aged 81, was best known for his work on scepticism, and especially for his classic study The History Of Scepticism From Erasmus To Descartes (1960).
A professor at the University of California, San Diego, (1963-73) and Washington University, St Louis, Missouri (1973-86), he was among the founders of the Journal Of The History Of Philosophy, and, with Paul Dibon, started the International Archives In The History Of Ideas; he also wrote about the 1963 assassination of the US president, John Kennedy.
The History Of Scepticism revolutionised the received picture of both the history of philosophy and the history of science, by demonstrating the influence, in the century before Descartes, of ancient Greek sceptical arguments about the impossibility of knowing God and the world.
In making his case for this central contribution to the development of modern science and philosophy, Popkin gave attention to the intellectual context of the time, especially the role of religious disputes in the take-up of philosophical scepticism deriving from the discipline's Greek founder, Pyhrro. Instead of treating the history of science and philosophy as a series of breakthroughs by canonical figures, Popkin sought to view the thought of the past from within its own framework...
Popkin also achieved fame with The Second Oswald (1966), the book in which he disputed the findings of the Warren commission that Kennedy was killed by a lone assassin. He foresaw the rise of religious fundamentalism in the United States and the Middle East, contributing an analysis of its American dimension in Messianic Revolution (1998, co-authored with David Katz). He also wrote for a general philosophical readership, with such books as Philosophy Made Simple (co-authored with Avrum Stroll, 1969).
Popkin was an inspirational teacher who gave great encouragement to younger scholars, such as myself. When I first met him, I was struck by his wry sense of humour, and the touch of scepticism that ensured he never took himself or others over-seriously. All who knew him remember his generosity; and he was always good company and an entertaining raconteur.
Hierin werd zijn Spinoza-studie nog niet genoemd maar dat ‘maakte ze dus ruimschoots goed’ met haar “Popkin’s Spinoza.”

Michael LeBuffe heeft zijn artikel #Spinoza’s Summum Bonum naar academia.edu geüpload


Onlangs, in het blog van 14 februari 2019, Spinozisme over leven, dood en zelfdoding bij #Spinoza [5],” had ik een link naar een illegaal naar internet gebrachte PDF van dit artikel. Inmiddels heeft de auteur zelf een kopie naar zijn academia.edu-pagina gebracht. Het artikel is zeker de moeite waard om het nog eens apart te melden.

Michael LeBuffe, "Spinoza’s Summum Bonum." In: Pacific Philosophical Quarterly, Vol. 86 [2005], pp. 243 - 266 [PDF op academia.edu]

Abstract: As Spinoza presents it, the knowledge of God is knowledge, primarily, of oneself and, secondarily, of other things. Without this knowledge, a mind may not consciously desire to persevere in being. That is why Spinoza claims that the knowledge of God is the most useful thingto the mind at IVP28. He claims that the knowledge of God is the highest good, however, not because it is instrumental to perseverance, but because it is also the best among those goods that we seek for their own  sakes. It is acquiescentia in se ipso, the highest form of laetitia.

 

donderdag 7 maart 2019

Big Thinker: Baruch #Spinoza. Hoort u het ook eens van The Ethics Centre


Maar met "everything in the universe composes an all-encompassing God" zitten ze er nogal naast.

woensdag 6 maart 2019

Ibn Tufayl, zijn Philosophus Autodidactus en #Spinoza - vervolg


Na het vorige blog, breng ik hier aanvullende informatie, vooral over nieuw verschenen teksten.
Josef W. Meri (ed.), Medieval Islamic Civilization - An Encyclopedia [Volume 1, A-K. Routledge [Routledge Revivals], 2018 - 546 pagina's, geeft het volgende overzicht van recente literatuur over Ibn Tufayl [cf. books.google]
 

Samar Attar, The Vital Roots of European Enlightenment: Ibn Tufayl's Influence on Modern Western Thought. Lexington Books, 2007 geeft een nuttige chronologie:



Dit boek geeft een wat zure opmerking over Spinoza, die books.google eerst wel en daarna niet meer liet zien.  Uitgezonderd in dit boek en in dat van van Avner Ben-Zaken, dat ik al had gesignaleerd in mijn blog van 18-01-2011 , komt Spinoza in de volgende werken niet meer voor.

dinsdag 5 maart 2019

Ibn Tufayl, zijn Philosophus Autodidactus en #Spinoza


En ineens komt Ibn Tufayl weer op mijn pad. Lang geleden had ik een serie blogs over hem, waarbij centraal stond de vraag of Spinoza weet had van diens filosofische novelle Hayy ibn Yaqzan [ook Hai Ebn Yokdhan] en wellicht iets te maken had met de eerste vertaling ervan in het Nederlands. Onderaan plaats ik de links naar die en verwante blogs.

Binnenkort ga ik een cursus volgen over Averroes (Ibn Rushd) die in Bilthoven gegeven wordt door dr. Jos Scheren. In dat verband komt ook Ibn Tufayl aan de orde die Averroes introduceerde bij kalief der Almohaden Abu Yaq’ub Yusuf. Enige vragen die mij bereikten, werden aanleiding mij weer met Tufayl bezig te houden, wat ik als een waar genoegen beschouw.
In 1708 verzorgde de Britse oriëntalist en Arabist Simon Ockley [1678 – 1720] de derde Engelse vertaling (In 1674 was een eerste Engelse vertaling gemaakt door de Schotse quaker George Keith en in 1686 werd de volgende Engelse vertaling gemaakt door George Ashwell):
The Improvement of Human Reason. Exhibited in the Life of Hai Ebn Yokdhan by Ibn Tufail (Abu Bakr Muhammad Ibn Tufail al-Qasi). Newly Translated from the Original Arabick by Simon Ockley (1708)

Door Project Gutenberg werd deze tekst op 8 oktober 2005 op internet geplaatst. Daarna, wanneer precies weet ik niet, werd het door de website verbodengeschriften.nl vertaald en op internet gebracht als
De Verbetering van het Menselijk Verstand, getoond aan de hand van het leven van Hayy ibn Yaqzan door Ibn Tufail. Nieuwe vertaling van het oorspronkelijke Arabische manuscript door Simon Ockley (1708) [Cf.]

Ter herinnering: overmorgen vernissage expositie #Spinoza: Marano of Reason


Zoals eerder aangekondigd in blogs van 5 en 22 januari 2019 wordt van 7 t/m 29 maart de tentoonstelling gehouden Spinoza: Marano of Reason van op Spinoza geïnspireerde kunst in de Amstelkerk en het Plein van Siena.

 
Opening receptions March 7th, 2019
17:00-18:30, Plein van Siena, Short Gallery Talk by Ben Vedder, Center for Contemporary European Philosophy

18:30-20:00, Amstelkerk, Short Gallery Talk by Ori Z. Soltes, Georgetown University

Samuel Newlands Reconceiving #Spinoza besproken


Nadat de review-site NDPR bijna twee maanden heeft stilgelegen wegens een sterfgeval van een centrale redacteur, is de draad weer opgepakt en als eerste review dat van Martin Lin geplaatst over het boek van
Samuel Newlands, Reconceiving Spinoza. Oxford University Press, 2018, 283pp. [cf. NDPR] [Cf. signalement in blog van 1 jan. 2018]

Het is een zeer gedegen en diepgaande bespreking van, zoals Lin het noemt: een “bold and ambitious book,” waarin “Samuel Newlands develops a new and systematic interpretation of Spinoza’s metaphysics.” Daarin legt Newlands het accent op: ‘conceiving’, op het hebben van "a multiplicity of concepts" en ziet hij Spinoza een “conceptualist strategy” uitwerken. Lin vindt het een ingenieuze en veelbelovende aanpak, maar werpt er een aantal overtuigende bezwaren tegen op.