woensdag 6 november 2019
Over 3 weken spreekt dr. André Michels over Freud avec #Spinoza
Aan de Universiteit van Luxemburg loopt een programma over Freiheit: das Abenteuer der Moderne.
Op 26 november 2019 zal Dr. André Michels spreken over "Freud avec Spinoza. De quelle ‘servitude’ souffre l’homme moderne?" [Cf.]
dinsdag 5 november 2019
Evald Vasilyevitch Ilyenkov (1924 - 1979) en #Spinoza [4]

Evald
Ilyenkov in the mid-70’s (from the archive of A. V. Potemkin)
in: Alex Levant & Vesa Oittinen (eds.), Dialectics of the Ideal: Evald Ilyenkov and Creative Soviet Marxism. Leiden / Boston: Brill [Historical materialism, volume 60], 2014
in: Alex Levant & Vesa Oittinen (eds.), Dialectics of the Ideal: Evald Ilyenkov and Creative Soviet Marxism. Leiden / Boston: Brill [Historical materialism, volume 60], 2014
In
vervolg op eerdere blogs kan ik hier weer enige literatuur toevoegen. Eerst die
eerdere blogs:
blog van 23-03-2009: Evald Vasilyevitch Ilyenkov (1924 -
1979) en Spinoza
blog van 1 juli 2018: Evald Vasilyevitch Ilyenkov (1924 -
1979) en Spinoza [2]
blog van 7 mei 2019: Vygotsky (1896 - 1934), Ilyenkov (1924
- 1979) & Spinoza
● Vesa Oittinen (ed.), Evald Ilyenkov's Philosophy
Revisited. Proceedings of the Symposium in Helsinki, 7th -8th Setember 1999
[Aleksanteri-Instituutti]. Helsinki: Kikimora Publications, Dec. 2000 [Cf. amazon]
● Vesa Oittinen, "Evald Il'enkov as interpreter of
Spinoza." In: Studies in East European
Thought, 57 [2005], pp. 319-38 [Dit is de juiste titel. In het vorige blog bracht ik het onder de versimpelde titel
[Ilyenkov en Spinoza], zoals het ook naar academia.edu was geüpload; zie ook het PDF op BookSC]
Binnenkort in Amsterdam: Theatercafé #Spinoza
Haarlemmerplein 11, 1013 HP Amsterdam
In met menu "Over Spinoza" is te lezen:
"We weten ook niet of hij [Spinoza] in zijn korte leven ooit naar een theatervoorstelling of een concert is geweest. Hij heeft er in ieder geval weinig woorden aan vuilgemaakt. We weten wel dat hij een pleitbezorger was van de fantasie."
Waar men dat laatste vandaan heeft mag Joost weten. De auteur van die tekst is er ook niet mee bekend dat er zeer grote aanwijzingen zijn dat Spinoza heeft meegespeeld met een of meer Latijnse toneelstukken die Franciscus van den Enden liet opvoeren in de Schouwburg. Ook is er kennelijk geen bekendheid met wat Spinoza schreef in 4/45s [dat is: in het Scholium bij de 45e stelling in 4e Deel van de Ethica]:
"Het voegt dus een wijs man de dingen te gebruiken en er zooveel mogelijk van te genieten, (niet tot overzadiging toe, want dat is geen genieten meer). Het voegt, zeg ik, een wijs man, zich matiglijk met aangename spijs en drank te verkwikken en te laven, evenals met geuren en lieflijkheid van groenend kruid, met fraaie kleedij, muziek, kampspelen, tooneelvoorstellingen en dergelijke zaken, waarvan een ieder gebruik kan maken zonder een ander te schaden." [vertaling Nico van Suchtelen]
maandag 4 november 2019
zondag 3 november 2019
#Spinoza: From Heretic to Hero & The First Modern Jew.
In vervolg
op het vorige blog, kom ik met enige “ontdekkingen”, die ik deed, terwijl en nadat ik
met dat blog bezig was.
[1] Ene Carlos
Guadarrama bracht het boek van
● Daniel Schwartz, The First
Modern Jew. Spinoza and the History of an Image (Princeton, 2012)
naar academia.edu. Doe er uw voordeel mee: het is een erg goed boek – een aanrader. [Vind via. dit blog de links naar mijn besprekingen]
naar academia.edu. Doe er uw voordeel mee: het is een erg goed boek – een aanrader. [Vind via. dit blog de links naar mijn besprekingen]
[2] Blijkbaar
had aanvankelijk het boek de werktitel:
● From Heretic to Hero:
Spinoza in the Modern Jewish Imagination. Zo blijkt uit het artikel van
Schwartz in 2011, “An Icon for Iconoclasts: Spinoza and the Faith of Jewish Secularism” [cf. PDF hier], waarin aan het eind een boek met deze titel als “forthcoming”
werd aangekondigd. Ik vind het wel aardig dit artikel hier alsnog naar binnen te halen:
Jewish Responses to #Spinoza
Zoals al uit
vele blogs bleek is er over Spinoza onder joden een haast continu debat gaande over:
hoe hem te zien? Wat is Spinoza's betekenis voor het jodendom?
Zo was er in
2012 aan de afdeling Jewish Studies van McGill University in Montreal, Quebec,
een bijeenkomst gehouden waarin de professoren Steven Nadler, Allan Nadler en
Carlos Fraenkel met elkaar in discussie gingen over de vraag “Spinoza and
Judaism: Heretic or Hero? [Cf. dit blog, waarin]: “Religious Jews revile him [Spinoza] as
the arch-heretic while secular Jews, from Yiddish Socialists and Bundists to
liberal Zionists have celebrated him for more than a century as a precursor and
hero. Or was he just trying to reform European Christendom?”
Tot
onderstaande reeks boeken (waarop ik in diverse blogs attendeerde)...

Jan Eike
Dunkhase, Spinoza der Hebraer: Zu einer
israelischen Erinnerungsfigur. Vandenhoeck & Ruprecht Gmbh & Co, 23
octobre 2013 - 155 pagina's
Books.google geeft er de volgende beschrijving van: “Jan
Eike Dunkhase tells the story of how and why Spinoza became a cultural icon for
secular Israelis. Drawing a line between early modern Amsterdam and
contemporary Tel Aviv, extending from the seventeenth century to the present,
this essay on the appropriation of Spinoza by national Jewish memory deals with
thinkers as Moses Hess, historians as Heinrich Graetz, and Zionists from
Eastern Europe such as Joseph Klausner, Nahum Sokolov and David Ben-Gurion.
Particular attention is paid to the Hebrew translations of Spinoza's work,
which have provided the basis for creative adoptions of the philosopher's
thinking in current Israeli culture. Thus, the genealogy of "Spinoza the
Hebrew" opens a new historic perspective on Israeli secularism and its
conflicts.
German description: Das Werk Baruch de Spinozas (1632-1677) hat eine
wechselhafte und vielschichtige Rezeption erfahren. Zu Lebzeiten als Haretiker
geachtet, wurde der hollandische Philosoph zuletzt als radikaler Frühaufklarer
und Wegbereiter des modernen Sakularismus wiederentdeckt. Seit der
Emanzipationszeit stellte Spinoza, der sich nach seiner Verbannung aus der
Amsterdamer Gemeinde vom Judentum loste, ohne dabei den christlichen Glauben
anzunehmen, fur judische Gelehrte und Intellektuelle eine Identifikationsfigur
dar. Jan Eike Dunkhase beleuchtet in seinem Essay uber die Aneignung Spinozas
im zionistischen und israelischen Gedachtnis einen kaum beachteten Aspekt von
dessen Wirkungsgeschichte. Dabei schlagt er einen Bogen von Amsterdam nach Tel
Aviv, vom 17. Jahrhundert bis in die Gegenwart. Denker wie Moses Hess und
Historiker wie Heinrich Graetz werden ebenso berucksichtigt wie Zionisten aus
dem ostlichen Europa: Joseph Klausner, Nachum Sokolow und David Ben-Gurion.
Besondere Aufmerksamkeit gilt den hebraischen Werkubersetzungen - der Grundlage
fur die kreative Beschaftigung mit dem fruhneuzeitlichen Philosophen in der
modernen israelischen Kultur. So eroffnet die Genealogie der Erinnerungsfigur
Spinoza der Hebraer eine ideengeschichtliche Perspektive auf das
Spannungsverhaltnis von judischer Zugehorigkeit und sakularem Selbstverstandnis
in Israel.”
zaterdag 2 november 2019
Spaanstalig artikel over het bestaan van graden van realiteit bij Descartes en #Spinoza
RODRIGO MIGUEL BENVENUTO, "Descartes - Spinoza y el debate acerca de la existencia de grados de realidad." In: Lo Real: Dimensiones teóricas y prácticas. Actas de las VII Jornadas Nacionales de Filosofía Moderna 2018; compilado por Romina Pulley; editado por Romina Pulley & Eduardo Assalone. Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata, 2019 [PDF op academia.edu]






