woensdag 6 november 2019

Over 3 weken spreekt dr. André Michels over Freud avec #Spinoza


Aan de Universiteit van Luxemburg loopt een programma over Freiheit: das Abenteuer der Moderne.
Op 26 november 2019 zal Dr. André Michels spreken over "Freud avec Spinoza. De quelle ‘servitude’ souffre l’homme moderne?" [Cf.]

dinsdag 5 november 2019

Evald Vasilyevitch Ilyenkov (1924 - 1979) en #Spinoza [4]


Evald Ilyenkov in the mid-70’s (from the archive of A. V. Potemkin)
in: Alex Levant & Vesa Oittinen (eds.), Dialectics of the Ideal: Evald Ilyenkov and Creative Soviet Marxism. Leiden / Boston: Brill [Historical materialism, volume 60], 2014

In vervolg op eerdere blogs kan ik hier weer enige literatuur toevoegen. Eerst die eerdere blogs:
blog van 23-03-2009: Evald Vasilyevitch Ilyenkov (1924 - 1979) en Spinoza
blog van 1 juli 2018: Evald Vasilyevitch Ilyenkov (1924 - 1979) en Spinoza [2]
blog van 7 mei 2019: Vygotsky (1896 - 1934), Ilyenkov (1924 - 1979) & Spinoza
Vesa Oittinen (ed.), Evald Ilyenkov's Philosophy Revisited. Proceedings of the Symposium in Helsinki, 7th -8th Setember 1999 [Aleksanteri-Instituutti]. Helsinki: Kikimora Publications, Dec. 2000 [Cf. amazon]
Vesa Oittinen, "Evald Il'enkov as interpreter of Spinoza." In: Studies in East European Thought, 57 [2005], pp. 319-38 [Dit is de juiste titel. In het vorige blog bracht ik het onder de versimpelde titel [Ilyenkov en Spinoza], zoals het ook naar academia.edu was geüpload; zie ook het PDF op BookSC]

Binnenkort in Amsterdam: Theatercafé #Spinoza

Haarlemmerplein 11, 1013 HP Amsterdam

In met menu "Over Spinoza" is te lezen:
"We weten ook niet of hij [Spinoza] in zijn korte leven ooit naar een theatervoorstelling of een concert is geweest. Hij heeft er in ieder geval weinig woorden aan vuilgemaakt. We weten wel dat hij een pleitbezorger was van de fantasie."
Waar men dat laatste vandaan heeft mag Joost weten. De auteur van die tekst is er ook niet mee bekend dat er zeer grote aanwijzingen zijn dat Spinoza heeft meegespeeld met een of meer Latijnse toneelstukken die Franciscus van den Enden liet opvoeren in de Schouwburg. Ook is er kennelijk geen bekendheid met wat Spinoza schreef in 4/45s [dat is: in het Scholium bij de 45e stelling in 4e Deel van de Ethica]:
"Het voegt dus een wijs man de dingen te gebruiken en er zooveel mogelijk van te genieten, (niet tot overzadiging toe, want dat is geen genieten meer). Het voegt, zeg ik, een wijs man, zich matiglijk met aangename spijs en drank te verkwikken en te laven, evenals met geuren en lieflijkheid van groenend kruid, met fraaie kleedij, muziek, kampspelen, tooneelvoorstellingen en dergelijke zaken, waarvan een ieder gebruik kan maken zonder een ander te schaden." [vertaling Nico van Suchtelen] 

zondag 3 november 2019

#Spinoza: From Heretic to Hero & The First Modern Jew.


In vervolg op het vorige blog, kom ik met enige “ontdekkingen”, die ik deed, terwijl en nadat ik met dat blog bezig was.
[1] Ene Carlos Guadarrama bracht het boek van

Daniel Schwartz, The First Modern Jew. Spinoza and the History of an Image (Princeton, 2012)
naar academia.edu. Doe er uw voordeel mee: het is een erg goed boek – een aanrader. [Vind via. dit blog de links naar mijn besprekingen]

[2] Blijkbaar had aanvankelijk het boek de werktitel:

From Heretic to Hero: Spinoza in the Modern Jewish Imagination. Zo blijkt uit het artikel van Schwartz in 2011, “An Icon for Iconoclasts: Spinoza and the  Faith of Jewish Secularism” [cf. PDF hier], waarin aan het eind een boek met deze titel als “forthcoming” werd aangekondigd. Ik vind het wel aardig dit artikel hier alsnog naar binnen te halen:

Jewish Responses to #Spinoza


Zoals al uit vele blogs bleek is er over Spinoza onder joden een haast continu debat gaande over: hoe hem te zien? Wat is Spinoza's betekenis voor het jodendom?
Zo was er in 2012 aan de afdeling Jewish Studies van McGill University in Montreal, Quebec, een bijeenkomst gehouden waarin de professoren Steven Nadler, Allan Nadler en Carlos Fraenkel met elkaar in discussie gingen over de vraag “Spinoza and Judaism: Heretic or Hero? [Cf. dit blog, waarin]: “Religious Jews revile him [Spinoza] as the arch-heretic while secular Jews, from Yiddish Socialists and Bundists to liberal Zionists have celebrated him for more than a century as a precursor and hero. Or was he just trying to reform European Christendom?”
Tot onderstaande reeks boeken (waarop ik in diverse blogs attendeerde)...

 
… behoort zeker ook (ik had er al een blog over]

Jan Eike Dunkhase, Spinoza der Hebraer: Zu einer israelischen Erinnerungsfigur. Vandenhoeck & Ruprecht Gmbh & Co, 23 octobre 2013 - 155 pagina's
Books.google geeft er de volgende beschrijving van: “Jan Eike Dunkhase tells the story of how and why Spinoza became a cultural icon for secular Israelis. Drawing a line between early modern Amsterdam and contemporary Tel Aviv, extending from the seventeenth century to the present, this essay on the appropriation of Spinoza by national Jewish memory deals with thinkers as Moses Hess, historians as Heinrich Graetz, and Zionists from Eastern Europe such as Joseph Klausner, Nahum Sokolov and David Ben-Gurion. Particular attention is paid to the Hebrew translations of Spinoza's work, which have provided the basis for creative adoptions of the philosopher's thinking in current Israeli culture. Thus, the genealogy of "Spinoza the Hebrew" opens a new historic perspective on Israeli secularism and its conflicts.
German description: Das Werk Baruch de Spinozas (1632-1677) hat eine wechselhafte und vielschichtige Rezeption erfahren. Zu Lebzeiten als Haretiker geachtet, wurde der hollandische Philosoph zuletzt als radikaler Frühaufklarer und Wegbereiter des modernen Sakularismus wiederentdeckt. Seit der Emanzipationszeit stellte Spinoza, der sich nach seiner Verbannung aus der Amsterdamer Gemeinde vom Judentum loste, ohne dabei den christlichen Glauben anzunehmen, fur judische Gelehrte und Intellektuelle eine Identifikationsfigur dar. Jan Eike Dunkhase beleuchtet in seinem Essay uber die Aneignung Spinozas im zionistischen und israelischen Gedachtnis einen kaum beachteten Aspekt von dessen Wirkungsgeschichte. Dabei schlagt er einen Bogen von Amsterdam nach Tel Aviv, vom 17. Jahrhundert bis in die Gegenwart. Denker wie Moses Hess und Historiker wie Heinrich Graetz werden ebenso berucksichtigt wie Zionisten aus dem ostlichen Europa: Joseph Klausner, Nachum Sokolow und David Ben-Gurion. Besondere Aufmerksamkeit gilt den hebraischen Werkubersetzungen - der Grundlage fur die kreative Beschaftigung mit dem fruhneuzeitlichen Philosophen in der modernen israelischen Kultur. So eroffnet die Genealogie der Erinnerungsfigur Spinoza der Hebraer eine ideengeschichtliche Perspektive auf das Spannungsverhaltnis von judischer Zugehorigkeit und sakularem Selbstverstandnis in Israel.”

zaterdag 2 november 2019

Spaanstalig artikel over het bestaan van graden van realiteit bij Descartes en #Spinoza

RODRIGO MIGUEL BENVENUTO, "Descartes - Spinoza y el debate acerca de la existencia de grados de realidad." In: Lo Real: Dimensiones teóricas y prácticas. Actas de las VII Jornadas Nacionales de Filosofía Moderna 2018; compilado por Romina Pulley; editado por Romina Pulley & Eduardo Assalone. Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata, 2019 [PDF op academia.edu]