dinsdag 7 augustus 2018

Maarten van Buuren werkt aan een vervolg op 'Kikker gaat fietsen!' – nu mét #Spinoza


Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb dus toch het interview dat Taede A. Smedes met Maarten van Buuren had in het Nederlands Dagblad van 3 augustus 2018 aangeschaft. Cf. blog “Waaraan werkt Maarten van Buuren nog meer?” Het antwoord:
“En dan werkt hij ook nog aan een persoonlijk boek over zijn omgang met zijn depressie en hoe Spinoza daarbij een rol speelde.” En meteen daarna:
‘Ik probeer Spinoza’s abstracte denken nu toe te passen in mijn concrete leven’ [...].  Ik ben nu bijvoorbeeld ook aan het kijken hoe mindfulness en meditatie zich tot Spinoza verhouden, binnenkort ga ik zelfs een vipassana-retraite doen.’
Hij is dus van plan om met een soort vervolg te komen op
Maarten van Buuren, Kikker gaat fietsen! Of over het leed dat leven heet. Lemniscaat, november 2008 - een verslag van zijn worsteling met depressies.

zaterdag 4 augustus 2018

Vitrine in de Embassy of the Free Mind met exemplaar van "De Nagelate Schriften" van #Spinoza

The Embassy of the Free Mind is a museum library, where the European culture of free thinking imparts its knowledge to all those who walk through its doors. Housed in the grand 17th-century canal house of the ‘House with the Heads' on the Keizersgracht, this is the place to learn about history, science, art and spirituality and how they’re all connected. It’s also a platform for freethinkers to talk about life irrespective of religion, culture or age. Keizersgracht, 123.
[tekst en foto van iamsterdam.com]

vrijdag 3 augustus 2018

Waaraan werkt Maarten van Buuren nog meer? #Spinoza

Taede A. Smedes heeft vandaag een lang artikel in het Nederlands Dagblad, waarvan de slechts 5% van de tekst die je op de website te lezen krijgt, eindigt met de mededeling dat Maarten van Buuren werkt aan een boek over sleutelwoorden van Spinoza's denken (wat we al wisten) en aan een vertaling van de Tractatus Theologico-Politicus (wat voor mij nieuw was - en onnodig is) en tenslotte met een cliffhanger: "En dan werkt hij ook nog aan e...?   Maar ik heb er geen €2 voor een dagpas voor over om te weten te komen wat dat is. Misschien is er een bezoeker van dit blog die toegang heeft (of neemt) tot 't Nederlands Dagblad en hier kan meedelen waar het om gaat?


Toevoeging 2 oktober 2018
Later in augustus werd het hele interview op internet gezet via de volgende links: deel 1 en deel 2

Vandaag weer een kort review over Rachel Kadish's "The Weight of Ink" - #Spinoza

Zie méér blogs over The Weight of Ink

donderdag 2 augustus 2018

In aantocht: second edition van Steven Nadler’s Spinoza A Life. - #Spinoza


Bijna twintig jaar geleden, in 1999, verscheen de eerste editie van Spinoza. A Life. Het boek van Steven Nadler werd direct – ook al was er van een jaar eerder het boek van Margaret Gullan-Whur, Within Reason: A Life of Spinoza [Jonathan Cape 1998], in vertaling  Spinoza: Een leven volgens de rede [Lemniscaat Rotterdam 2000] – allerwegen gezien als de definitieve biografie van Spinoza. En nu zal dus binnenkort verschijnen:

Steven Nadler, Spinoza A Life. Cambridge University Press, 1999; second edition August 16, 2018

Het is al bij Amazon en books.google in te zien. De Table of Contents en Preface to the Second Edition zijn in een PDF van bij de uitgever in te zien. In het voorwoord geeft Nadler aan hoe er diverse nieuwe gegevens boven water kwamen en nieuwe studies die hij in deze biografie heeft verwerkt.
Het boek is volgens de uitgever al ‘in stock’ en zal over ongeveer twee weken in de winkels te vinden zijn.
Dit mag wel als een belangrijke gebeurtenis in de secundaire Spinoza-literatuur worden gezien.

Spinoza en Erasmus [2] Spinoza’s poging filosofie in schone letteren te brengen - #spinoza



Twee keer slechts probeerde Spinoza filosofie te brengen à la Plato. En wel in de twee dialogen die te vinden zijn in de Korte Verhandeling. Hij heeft het bij die twee pogingen gelaten – vond het waarschijnlijk niet zijn stijl, daar hij almaar preciezer en uiteindelijk axiomatisch wilde aangeven wat hij bedoelde.

Ik heb via Russ Leo in het vorige blog willen aangeven dat Spinoza niet zomaar de naam van Erasmus gebruikte, maar daar een inhoudelijke bedoeling mee had. Ik ben het dan ook niet eens met de toelichting van Rikus Koops die in zijn hertaling van de KV in de toelichting bij deze dialoog op blz. 222 schrijft: “De namen verwijzen niet naar historische figuren.” En iets verderop: “Erasmus heeft geen eigen mening en wordt slechts opgevoerd als vragensteller.” Ik denk dat Koops de opzet van Spinoza hier niet goed vat en ik beveel dan ook i.h.b. de analyse van Ross Leo aan die ik in het vorige blog bracht.

Toevoeging 8 aug. 2018: Jo van Cauther gaat tijdens het symposium dat op 21 september 2018 wordt gehouden n.a.v.  De inaugurale oratie van Henri Krop aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, het hebben over : « 'Spinoza met Erasmus’. Aangetoond wordt dat Spinoza’s centrale boodschap in de dialoog het best wordt begrepen in het licht van Erasmus’ befaamde, maar vaak vergeten, colloquium ‘Het Goddelijke Feest’ (Convivium Religiosum, 1522). »

Hier breng ik die dialoog. De tekst neem ik over van de KV-site van Gerrit H. Jongeneelen, alleen geef ik er een lay out aan mee die het stukje iets leesbaarder maakt.

woensdag 1 augustus 2018

Wat Spinoza vond van Erasmus - #spinoza


 
Over dit onderwerp kom je geen literatuur tegen. Een boek als dat van Erik de Bom (red.), Een nieuwe wereld. Denkers uit de Nederlanden over politiek en maatschappij (1500-1700) [Uitgeverij Polis / Klement, ] heeft aparte hoofdstukken over Desiderius Erasmus, Juan Luis Vives, Justus Lipsius, Leonardus Lessius, Hugo Grotius en Benedictus de Spinoza. Maar wat Spinoza eventueel met Erasmus had, komt in z’n boek niet aan de orde. De Duitse Spinoza Bibliografie geeft op één uitzondering na, niets met beide namen samen. De enige titel die de namen van beide denkers in zich heeft, is het boek van Richard H. Popkin’s The History of Scepticism from Erasmus to Spinoza [Berkeley [e.a.]: Univ. of California Press., 1979. - XXII, 333 pp. – books.google], maar voor zover ik mij herinner van bestudering enige jaren terug geeft ook Popkin daarin niets over Spinoza’s kijk op Erasmus. Verrassenderwijs bracht google mij onder ogen het boek van
Lewis Samuel Feuer, Spinoza and the Rise of Liberalism [Transaction Publishers, 1987 – books.google] dat op p. 72 deze passage heeft waarin de namen van beiden voorkomt (ik laat ze oplichten)

Dit is tegelijk een mooie inleiding op wat ik in dit blog verder breng.